نماینده مردم مشکین‌شهر گفت: هزینه مفت‌خوارگی در کشور زیاد و درآمد کار و تولید کم شده است.

ملکی در نطق میان دستور:به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در نطق میان دستور با بیان اینکه اگر واقعیت را نگوییم در حق مردم ستم کرده‌ایم، اظهار کرد: از نظر سیاسی و نظامی در بعد جهانی و منطقه‌ای در بهترین شرایط قرار داریم، اما از نظر اقتصادی مشکلات حادی داریم.

نماینده مردم مشکین شهر افزود: در آستانه بودجه سال 1397 به برخی از دلایل این وضعیت اشاره می‌کنم. در سال 1395 ، 200 هزار میلیارد تومان بهره بانکی پرداخت شده است، در حالی که سود کل تمامی شرکتهای غیر دولتی در همان سال حدود 100 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه هزینه مفت خوارگی زیاد و درآمد کار و تولید در کشور کم شده است، گفت: در کشور ما نداشته‌ها را دروکردن رایج شده است. وقتی تولید با موانع روبرو است و سرمایه‌گذار برای اخذ مجوز تولید و تسهیلات بانکی بایستی سالها دوندگی کند، کدام آدم عاقلی در امر تولید سرمایه گذاری می‌کند!

نماینده مردم مشکین شهر افزود: وقتی در بدترین شرایط بانکها بهره 18 درصدی می پردازند کدام فرد عاقلی حاضر است در کار تولیدی که 9 درصد مالیات ارزش افزوده دارد و در پایان سال مالی هم اغلب تا 30 درصد مالیات بر درآمد می‌پردازد، در عرصه تولید سرمایه گذاری کند.

 ملکی اضافه کرد: بهره بانکی در سال ۹۴ به اندازه دستمزد ۱۱ میلیون کارگر بود و ۱۹ درصد کل نقدینگی کشور را تشکیل می‌داد. اگر این اعتبارات به سمت تولید هدایت می شد، رشد ۸ درصدی در اقتصاد امکان پذیر بود.

وی یادآور شد: از سال ۸۱ تا ۸۹ تعداد بانکها به بیش از ۳ برابر و تعداد شعبات بانکها به بیش از ۸ برابر افزایش یافته است. این امر نشان می دهد که چه رونقی در بازار پول وجود دارد که این چنین برای بانکداری و ایجاد شعبات جدید مسابقه گذاشته شده است!

نماینده مردم مشکین شهر اظهار کرد: این فرآیند در حالی اتفاق می افتد که کارخانه‌ها و بنگاههای تولیدی در کشور روز به روز بیشتر ورشکسته می ‌شوند و کشاورزی تاریک‌ترین دوران خود را سپری  می‌کند. باید از رباخواری دوری کرد. شیوه بانکداری کشور ربوی است و سپرده‌گذاران بدون کارکرد صاحب درآمد می شوند. آیا با این شرایط تولید، اشتغال و اقتصاد کشور سامان خواهد یافت!

 ملکی افزود: یادآوری می‌کنم تیم اقتصادی دولت نباید در برابر تصمیماتی که منجر به افزایش تورم می شود سکوت کند. یکی از تصمیم‌های اشتباهی که موجب افزایش  تورم تا 40 درصد در بازار خودروها شد جلوگیری از ثبت سفارش خودروهای وارداتی بود.

نماینده مردم مشکین شهر تاکید کرد: این تصمیم موجب بهم خوردن تعادل قیمت خودروها و کاهش درآمد دولت و توقف از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و تضییع حقوق وارد کنندگان شد.

وی ادامه داد: از وزاری صنعت و اقتصاد می‌خواهم ضمن پذیرش ثبت سفارش نسبت به قراردادهایی که منافع کشور را به خطر می‌اندازد از خود واکنش نشان دهند.

نماینده مردم مشکین شهر خاطرنشان کرد: شرکت رنو فرانسه در سال 84 قرارداد 750 میلیون یورویی با شرکتهای ایرانی خودرو و سایپا بست و وظیفه داشت 20 درصد آورده خود را از محل صادرات تامین کند.

وی گفت: بعد از 12 سال با وجود سرمایه گذاری طرف ایرانی شرکت رنو به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است. متاسفانه اخیرا همان شرکت قرارداد 660 میلیون خودرو با نگین خودرو و ...بسته است.

 ملکی تصریح کرد: از آنجا که شریک تجاری بدعهد نمی‌تواند قابل اعتماد باشد، عقد قرارداد با رنو اشتباه استراتژیک است و از وزیر صنایع می‌خواهیم نسبت به واردار کردن شرکت رنو به اجرای قرارداد قبلی و عبور از قرارداد جدید اقدام کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
رنو تو تحریم بهتر از بقیه بود
آخرین اخبار