بر اساس برخی گزارش‌ها، عربستان از ملک عبدالله دوم خواسته بود در نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس اشغالی در استانبول شرکت نکند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، بر اساس برخی گزارش‌ها هنگام سفر پادشاه اردن به ریاض، عربستان از او  درخواست کرده بود در نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس اشغالی در استانبول شرکت نکند.

گزارش‌هایی از برخی پایگاه‌های اینترنتی درز کرد که عربستان سعودی از پادشاه اردن خواست به استانبول نرود و در نشست سران سازمان همکاری اسلامی شرکت نکند. عربستان سعودی خود نیز به صورت نمادین در این نشست در سطح وزیر اوقاف شرکت کرد.

یک منبع آگاه درباره درخواست عربستان سعودی از پادشاه اردن برای حضور نیافتن در نشست استانبول به رای الیوم گفت: طرف سعودی این درخواست را بطور مستقیم مطرح نکرد و وعده‌های اقتصادی که ملک سلمان از آن حرف زد به عنوان پیشنهادات وسوسه‌انگیزی بود که از طریق آن، بطور تلویحی از اردنی‌ها چنین درخواستی شد؛ زیرا عربستان نمی‌خواهد اردن در آغوش ترکیه یا در کنار ایران قرار گیرد.

به محض اینکه پادشاه اردن بعد از ظهر سه‌شنبه ریاض را به مقصد استانبول ترک کرد، مقامات سعودی صبیح المصری، تاجر میلیاردر را که دولت اردن وی را پایه اساسی حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و صنایع مصرفی کشورش می‌داند، در ریاض بازداشت کردند.  این پیام قوی و منفی ضد منافع اردن است. یک تاجر برجسته که شریک المصری است و در لندن اقامت دارد به رای الیوم گفت بازداشت المصری در روزی که پادشاه اردن ریاض را ترک کرد نشانه‌های مشکوکی دارد.

پس از اینکه اردن در نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس اشغالی در استانبول شرکت کرد، روابط امان  و عربستان در مرحله حساسی قرار گرفته است و بیشتر سیاستمداران در امان معتقدند بازداشت المصری، میلیاردر اردنی، بازتاب همین وضع است.

انتهای پیام/

درخواست عربستان از پادشاه اردن برای شرکت نکردن در اجلاس استانبول درباره قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار