ظرفیت اقتصاد ما برای ایجاد شغل پایدار زیاد است/ ایران یکی از پرمصرف‌ترین مصرف کنندگان انرژی در دنیاست.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی گفت: ظرفیت اقتصاد ما برای ایجاد شغل زیاد است، به شرط اینکه رشد پایدار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه بیست‌وپنجم آذرماه به تشریح مشکلات اقتصادی کشور و راهکارهای مقابله با آن پرداخت.

نیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سفره مردم به اصطلاح کوچک شده است گفت: فقر مسئله مهمی در کشور ما محسوب می‌شود و اهمیت آن وقتی بیشتر می‌شود که با نگاهی بلند مدت به این موضوع توجه می‌کنیم.

 وی با اشاره به اینکه توزیع درآمد در کشور از شرایط نامساعدی برخوردار است، افزود: بخشی از جمعیت که در دهک اول قرار دارد نسبت به بخش کناری خود از سطح درآمد پایینی برخوردار است و یا اینکه قشر ثروتمند جامعه که لایه‌ای در انتها است که با دهک همجوار خود فاصله دارد.

 دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی با اشاره به اینکه فقر و نابسامانی در بخشی از جامعه در حال شدت گرفتن است گفت: مسیر آینده رشد اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که قشر کم درآمد جامعه با سیاست‌های مالیاتی از ارتقاء ملموسی در سطح رفاه خود برخوردار باشد.

 نیلی با اشاره به اینکه تورم خیلی محسوس‌تر از اشتغال است، ادامه داد: وقتی راجع به تورم صحبت می‌کنیم می‌توانیم آن را به خوبی حس کنیم، لذا آهنگ رشد قیمت‌ها وقتی ملایم یا تند می‌شود مردم آن را حس می‌کنند، اما در مورد اشتغال اینگونه نیست و به راحتی نمی‌توان آن را احساس کرد.

 نیلی با بیان اینکه در کشور ما متوسط نرخ بیکاری در بلند مدت ۱۲ درصد است، افزود: این در حالی است که متوسط نرخ بیکاری در دنیا ۶ درصد است و این موضوع نشان می‌دهد بیکاری در اقتصاد ما مسئله جدی و مهمی است. متأسفانه طولانی شدن بیکاری منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، لذا با انباشت زیادی از جوانان بیکار مواجه هستیم که نمی‌توانند به بازار کار ورود پیدا کنند.

 دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی تصریح کرد: از یک طرف آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط تعداد شاغلین ۷۵۰ هزار نفر بوده و از سوی دیگر آمار‌ها ۳ میلیون و پانصد هزار نفر بیکار در کشور را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که جوانان ما عمدتاً تحصیل کرده و آماده برای ورود به بازار کار هستند، اما شغلی برای خود پیدا نمی‌کنند.

 وی عنوان کرد: ظرفیت اقتصاد ما برای ایجاد شغل پایدار زیاد است، البته به شرط اینکه رشد پایدار داشته باشیم.

نیلی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی با نوسانات خیلی زیادی مواجه است و این امر سبب کم شدن اشتغالزایی شده است خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی باید با ثبات باشد.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فقر در اقتصاد ایران باز تولید می‌شود، گفت: فقر مطلق در اقتصاد ایران باز تولید نمی‌شود، اما مکانیسم‌هایی که مربوط به این حوزه است به صورت فعال وجود ندارد.

نیلی بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که درآمد در بنگاه‌های بزرگ و کسب و کار‌ها در بنگاه‌های کوچک ایجاد می‌شود، علاوه بر این موضوع باید اقداماتی در جهت افزایش درآمد شاغلان انجام شود.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری مناسب نظام مالیاتی منجر به مرتفع شدن برخی مشکلات در این حوزه می‌شود، گفت: دریافت مالیات از صدک صدم و تقسیم آن به دهک اول به خروج از فقر مطلق منجر می‌شود، یعنی دریافت مالیات از ٨٠٠ هزار نفر و تقسیم آن به هشت میلیون نفر باعث خروج از فقر مطلق می‌شود.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی تصریح کرد: مالیات ما هیچ گاه بازتوزیع نبوده و همواره تامین‌کننده بودجه بوده است و باید به سمت فعال کردن منابع راکد حرکت کرد.

وی یادآور شد: بسیاری از برنامه‌های ما براساس تحقق عدالت تنظیم شده، اما بیشتر بر بی عدالتی دامن زده است.

نیلی اذعان داشت: در چند مقطع بازسازی توزیع درآمد و ثروت داشته ایم که یک مورد آن مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه نظام مقابله با فقر و حمایت از قشر کم درآمد، کارامد نبوده، افزود: دلیل اینکه حمایت ما از قشر ضعیف به نتیجه نمی‌رسد این است که نمی‌توانیم قشر ضعیف را به درستی شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: بهترین کار این است که عده‌ای را با کد شناسایی مشخص تحت عنوان جمعیت فقیر بشناسیم و این گام در بودجه ٩٧ دیده شده است.

نیلی افزود: تحقق این امر سیب می‌شود که نظام مالیات تنها با قشر ثروتمند و نظام تامین اجتماعی با قشر فقیر سر و کار داشته باشد.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی با اشاره به واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: یک عدم تعادل در بازار‌های مختلف داریم که باید اصلاح شود، لذا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید در دستور کار قرار گیرد.

نیلی با بیان اینکه ایران یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در دنیاست، افزود: منشا ٧٠ درصد آلودگی هوا، مصرف انرژی است، لذا انتظار می‌رود علاوه بر اصلاح مصرف انرژی در خانوارها، جایگزینی سیستم حمل و نقل عمومی به جای سیستم حمل و نقل شخصی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: مشکل ما در پرداخت یارانه نقد به مردم از سال ٨٩ آغاز شد، چرا که میزان بیشتری را به مردم پرداخت کردیم و همین امر به کسری بودجه منجر شد.

نیلی در پاسخ به این سوال که فضای اقتصادی تا چه میزان برای تولیدکنندگان کشور قابل پیش‌بینی است، گفت: عدم قطعیت در اقتصاد منشا‌های سیاسی و اقتصادی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که بنگاه اقتصادی مستقل از این عوامل به سرمایه‌گذاری بپردازد.

وی ادامه داد: تورم بزرگترین عامل عدم قطعیت در اقتصاد است، علاوه بر این موضوع، هیچ سرمایه گذاری بر اساس نرخ ارز تصمیم نمی‌گیرد، چرا که فعال اقتصادی همواره یک روند بلندمدت را می‌بیند.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی بیان کرد: نرخ ارز همواره وابسته به نرخ تورم بوده  و وظیفه بانک مرکزی به حداقل رساندن این نوسانات است.

وی یادآور شد: مشکل نظام بانکی به خاطر انباشت اشتباهاتی است که در بانکداری کشور داشته ایم و میان دارایی‌ها و بدهی‌ها یک شکاف زیادی ایجاد شده است.

 مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی بیان کرد: تا کنون پنج برنامه میان مدت نوشته ایم، اما آنها را اجرایی نکرده ایم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای در نظام تصمیم سازی می‌بینید، گفت: این امر می‌تواند محقق شود و خواستار اراده سیاسی برای آن هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدهادی علوی تفتی
۰۹:۳۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
سلام..خدا قوت..اللهم عجل لولیک الفرج....
آخرین اخبار