مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سالانه ۵۰۰ تن انواع کمپوست برای تقویت بهره وری خاک در این استان تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید سالانه ۵۰۰ تن کمپوست در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسین کیخا  مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، رعایت نکردن تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علف‌های هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کود‌های آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک‌های سیستان و بلوچستان است.

کیخا ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی برای بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک سیستان و بلوچستان علاوه بر تولید کمپوست اقدامات مختلفی نظیر توزیع ۱۰ دستگاه سرشاخه خورد کن برگ خرما، موز و سایر گیاهان، انجام کشاورزی حفاظتی سالیانه در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار، ترویج افزایش مصرف کود‌های زیستی سالیانه هزار کیلوگرم و ... را در دستور کار قرار داده است.

وی توسعه مالچ پلاستیکی، آبیاری نواری تیپ، کشت‌های گلخانه‌ای و زیر تونل‌های پلاستیکی برای کاهش مصرف آب و کاهش فرسایش آبی و بادی خاک، بهینه سازی مصرف کود‌های شیمیایی، ترویج افزایش استفاده از کود‌های حیوانی پوسیده، کمپوست و کود‌های بیولوژیک، پیگیری و ترویج مصرف بهینه علف کش و سایر سموم برای حفظ سلامت خاک و توسعه کود سبز برای افزایش مواد آلی خاک را از دیگر برنامه‌های این نهاد در حوزه بهره وری بهتر از منابع آب و خاک برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین برگزاری نشست‌های مشترک و تشکیل کمیته بهداشت کشاورزی با مرکز بهداشت این استان، محیط زیست و ... برای حفظ سلامت آب و خاک و گیاه از دیگر اقدامات این حوزه است.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار