نوای یکی قرمز، دو تا زرد به زیر، یک زرد به رو فرش  کلاردشت مدتی است نقش های پریشان می بافد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روزگاری نوای یکی قرمز، دو تا زرد به زیر، یک زرد به رو از هر خانه‌ای در کلاردشت شنیده می‌شد، اما اکنون لالایی دخترکان این دیار که پیشترها با نوای مادرانشان، آیین قالی‌بافی و فرش‌بافی را می‌آموختند ‌تغییر کرده است.

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

ویژگی‌ های فرش کلاردشت

فرش کلاردشت یکی از زیباترین هنر بانوان این سرزمین و استان مازندران است که سوغاتی مهم و درجه یک از جنس روح، تفکر، هنر و سلیقه در تار و پود فرش گنجانده شده و به سراسر دنیا قدم گذاشته است.

طرح‌ ها:

۱. کوچ نشینان و چادرنشینان این منطقه از طرح‌های ایلیاقی استفاده می‌کنند.

۲. صندوقی، دوصندوقی، سر صندوقی، شش صندوقی

۳. سیخ کبابی (عینکی)، گورزی در کلاردشت به طرح رسولی معروف می‌باشد (شخصی به نام رسول آن را مد کرده است)

۴. مزرقان، قفقازی ( در کلاردشت معروف به شپشی است)

۵. طرح گل شاه عباسی لچک و ترنج مدتی رواج داشت ولی چون شهر بافت بود چندان مورد استقبال اقوام کلاردشت قرار نگرفت چون آنها دهات بافت بودند. در کل طرح‌ها برگرفته از طبیعت می‌باشد.

ـ رنگرزی:

اکثر رنگ‌های مورد استفاده در فرش کلاردشت رنگ‌های مرده هستند رنگ‌هائی نظیر قرمز تیره، آبی تیره، قهوه‌ای رنگ‌های قالبی هستند که در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد (مواد رنگرزی: پوست گردو، روناس و سایر گیاهان تهیه می‌شود).

ـ بافت:

قبلاً الیاف ۱۰۰% پشم بوده مثل گبه. اما از ۴۰ یا ۵۰ سال پیش تن آن را نخ کرده و پودر و لوازم دیگر آن از پشم.

ـ نوع گره:

گره ها اکثراً فارسی باف نامتقارن می‌باشد که خود دو اصطلاح دهاتی بافت می‌گویند.

به ندرت در بعضی از فرش‌ها گره ترکی متقارن هم دیده می‌شود. تعداد گره بستگی به کیفیت فرش دارد. اما به طور میانگین فرش‌های رجشمار این منطقه حدود ۳۰ بافته می‌ شود.

ـ نوع دار:

اکثرا دار طولی یا عرضی است. البته قسمت عشایر این منطقه از دار افقی استفاده می‌ کنند.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

معروفترین طرح فرش کلاردشت

احمدی کارشناس فرش دست باف صنعت ،معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: معروفترین طرح فرش کلاردشت را صندوقی، جنگلی، شاه عباسی، رسولی، گل سینی، شمله، مزرقانی است.

وی افزود: دم دری کوچکترین و فرش دوازده متری بزرگترین نوع فرش کلاردشت است که بافنده بدون هیچ نقشه‌ ای، نقش‌ها و گل های فرش‌ را بر تار و پود فرش می بافد.

احمدی گفت: بازاریابی مهم‌ ترین مشکل فراروی فرش کلاردشت است و آن‌گونه که شایسته این محصول است به‌ خوبی به کشور و دنیا معرفی نشده است.

رونق تولید برای فرش کلاردشت در بازارفروش وجود ندارد

فرش کلاردشت که زمانی شهره آفاق بود، مدت‌ هاست که از عیار افتاد و بر دار نمی‌ شود.

روزگاری مازندران را با نام فرش کلاردشت می‌ شناختند و این فرش به دلیل ذهنی باف و بدون نقشه بودن، برند اصلی استان به شمار می رود.

وقتی به سراغشان می‌ روی، می‌گویند که قالی‌ بافی دیگر صرف ندارد و دارهایمان را جمع کرده‌ایم، اما اینجا هنوز نقش‌ مایه‌ ها در سکوت و فراموشی هنرنمایی می‌ کنند.

خانه ننه زمرد بافنده فرش کلاردشتی که با فرش های دست باف که در روزگار جوانی خود بافته بود تزیین شده است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گمی گوید : طرح این فرش ها ذهنی باف است ومن از مادربزرگ خود یاد گرفته ام اما الان مردم روستاهای کلاردشت را با خانه های ویلایی می شناسند تا هنر قالیبافی.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

بافنده دیگر کلاردشتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گمی گوید: نخ را به گرانی تهیه می کنیم در سرما وگرما می بافیم اما موقع فروش دخل و خرجمان با هم هماهنگ نیست .

بافنده دیگر کلاردشتی می گوید: اینجا همه خانه هایشان به تهرانی ها فروحته اند و الان شده اند سرایدار خانه هایش ،دیگر ذهن ها و دستان  بافنده کلاردشتی توان بافتن ندارد.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

خاصیت و بازدهی فرش کلاردشت

علیجانی رئیس تعاونی فرش کلاردشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گبه خاصیت و بازدهی فرش کلاردشت اشاره می‌کند و معتقد است فرش کلاردشت زودبازده است و در مقابل تغییرات آب و هوایی از خود واکنش نشان می‌دهد.

وی بر این باور است که هیچ فرهنگ بیگانه به فرش کلاردشت راه نیافته است و در گل فرش‌های کلاردشت هیچ تغییری ایجاد نشده و فرهنگ بیگانه به آن وارد نشده است.

رئیس تعاونی فرش کلاردشت گفت: با توجه به ۶ هزار بافنده در سطح منطقه ۱۴۲۱دار قالی به صورت آهنی و آسانسوری وجود دارد که از لحاظ اقتصادی کمک‌کار مناسبی برای خانواده‌ های خود هستند.

علیجانی افزود: مهم‌ترین چالش و مشکل صنعت فرش، بحث عدم فروش فرش کلاردشت در استان‌ها است که این امر به دلیل کاهش صادرات فرش ازرونق افتاده است و متولیان امر برای بازیابی دوباره صنعت فرش باید برنامه ریزی جامع داشته باشند.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

فرش کلاردشت در مسیر ثبت جهانی

گرچه فرش دستباف کلاردشت طی سال های گذشته روزگار خوشی را به خود ندیده است، اما این روزها این هنر- صنعت فراموش شده به روزهای خوب آینده امیدوار شده است.

اما این روزها موضوعی مهم و جدی در دست پیگیری است، ثبت جهانی فرش کلاردشت.

یعقوبی معاون توسعه خارجی صنعت ،معدن وتجارت مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گگفت: در اولین گام برای ثبت جهانی فرش کلاردشت، بر اساس قانون، فرم های مخصوص بین بافندگان فرش توزیع و پس از ثبت به کارشناسان مرکز ملی فرش کشور تحویل داده شد.

وی افزود: کارشناسان مرکز فرش ایران پس از بررسی این مدارک و اعلام در رزونامه های رسمی برای ثبت فرش کلاردشت در فهرست آثار ملی اقدام خواهند کرد.

یعقوبی گفت: پس از ثبت فرش کلاردشت در فهرست آثار ملی، مدارک تاریخی و نمونه های لازم برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.

معاون توسعه خارجی صنعت ،معدن وتجارت مازندران افزود: خریداران عمده فرش کلاردشت علاوه بر بازار داخلی کشورهای آلمان و اتریش و فرانسه و ایتالیا، کانادا و امیرنشینان خلیج فارس بوده‌اند.

وی گفت : طرح‌های جدید فرش کلاردشت به صورت تلفیقی و با توجه به سفارش درخواست کنندگان فرش بافته می ‌شود.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

بیمه بافندگان فرش کلاردشتی

فرشی که تار و پود آن نه بر اساس فرم و نقش بلکه از ذهن خلاقانه زنان و مردان این دیار بافته می شود با طرح های ذهنی باف قرار است بافندگانش حمایت شوند.

علیجانی رئیس تعاونی فرش کلاردشت گفت: بیمه‌های اجتماعی مناسب‌ ترین بسته‌ های حمایتی در دوران از کار افتادگی است، تمامی افراد واشخاص ۱۸ سال سن تا ۵۰ سالگی درتمامی اصناف می‌ توانند از مزایای طلایی و استثنایی بیمه مستمر‌ی، بازماندگی، بازنشستگی، از کار افتادگی ونقل انتقال سوابق ازتمامی صندوق‌ ها به این صندوق و بالعکس امکان پذیر بوده استفاده کنند.

وی افزود: برای ثبت نام وکسب اطلاعات ورفع ابهامات به کارگزاری بخش مرکزی شهرستان کلاردشت به آدرس‌های (۱) شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان کلاردشت درساختمان شهرداری (۲) اجابیت دفتر مرکزی  مراجعه نمایید.

 

دستان ذهن های خلاق در کلاردشت کمتر می بافند

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.