به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر رضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسئله حذف کنکور از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، گفت: در آزمون سراسری سال 96 کمتر از 900 هزار شرکت کننده وجود داشت که از این تعداد، 590 هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه در گروه علوم تجربی بودند، این موضوع به خوبی نشاندهنده علاقه داوطلبان به چند رشته خاص گروه علوم تجربی است.
وی افزود: بنابراین می توان گفت که لزوم برگزاری کنکور در رشته هایی که صندلی خالی دارد کمرنگ تر شده است، اما برای رشته های پرمتقاضی حتماً باید یک مکانیزم ورودی به دانشگاه ها وجود داشته باشد تا براساس این مکانیزم، استعدادیابی صورت گرفته و دانشآموزان قویتر بتوانند وارد دانشگاه شوند.
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز به خاطر علاقه شدید دانشآموزان برای ورود به دانشگاه، مدارس غیرانتفاعی، استعدادهای درخشان، نمونه و آموزشگاه های برگزاری کلاس های کنکور شکل گرفته و در حال توسعه هستند، گفت: این آموزشگاه ها علاوه بر دریافت مبالغ هنگفتی از داوطلبان و خانواده های آنان، دانشآموزان را صرفاً با تکنیکهای تستزنی آشنا می کنند و مفاهیم را آموزش نمی دهند.
شاهانی خاطرنشان کرد: بر این اساس امروز دانشجویان کمسواد در دانشگاه ها داریم، چرا که هدف آموزشگاه ها تنها قبولی در کنکور است. به نظر می رسد با حذف کنکور، این مسئله بتواند حل شود.
وی افزود: البته که موسسات کنکور دارای گردش مالی بسیار زیادی هستند. طبیعتاً این گردش مالی باعث مقاومت آنها در برابر حذف کنکور خواهد بود.
شاهانی با اشاره به مضرات آموزشگاه های برگزاری کلاس های کنکور، گفت: این آموزشگاه ها فشار و استرس زیادی به خانواده ها و داوطلبان وارد کرده و متأسفانه سلامت جوانان ما به خاطر استرس بالای ورود به دانشگاه در معرض خطر است که باید چارهای اندیشید.
وی در ادامه اظهار کرد: با وجود اینکه برخی از مشاورانی که امروزه در این مراکز در حال فعالیت هستند، سواد و تخصص لازم برای این کار را ندارند، با این حال تعیینکننده اصلی رشته تحصیلی داوطلبان هستند. این یک معضل جدی است و باید راهکاری برای آن یافت به نظر می رسد حذف کنکور می توان به این موضوع کمک کند.
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی طرح های جایگزین کنکور، گفت: آموزش و پرورش با برنامهریزی های لازم، می تواند برگزاری آزمون های کشوری در دوره متوسطه را جایگزین کنکور سراسری کند تا دانشآموزان با مفاهیم درسی بیشتر آشنا شوند.
انتهای پیام /