عبدالحسن برزیده کارگردان سینما، درباره مخاطب شناسی فیلمسازان طی چند سال اخیر، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همه ما یک شناخت عمومی از وضعیت جامعه داریم. در کل مخاطبشناسی ما فيلمسازان، تجربی و میدانی است و بر اساس آن حرکت میکنیم که خروجی مثبتی هم در سطح گسترده و تاثیرگذار ندارد.
وی تاکید کرد: پژوهش و مخاطبشناسی در سینما و هر حوزه دیگری، سالهاست در دیگر کشورها مرسوم شده است و بر اساس آن به دستاوردهای خوبی رسیدند. به عنوان نمونه سینمای آمریکا آن چنان در این راه قدم های خوبی برداشته که ذهن و روح و جسم مردم خود را برای انجام هرکاری آماده کرده اند.
برزیده درباره لزوم توجه به ذائقه و سلیقه مخاطب در ساخت اثر سینمایی اظهار داشت: کار فرهنگی در کشوری که ایدئولوژی مشخص دارد، باید با ذائقه مخاطب همراه باشد و عملی کردن آن بسیار مهم است. منتهی نکتهای مهم وجود دارد و آن اینکه ما ذائقه مخاطب را میشناسیم و مثلا میدانیم صریح حرف زدن در جامعه خوب خواهد بود و مخاطب علاقهمند میشود. در نتیجه جذب مخاطب بالاتری را شاهد هستیم؛ اما ممیزی سلیقهای اجازه پرداختن به موضوعات و سوژه های مختلف را نمیدهد.
وی ادامه داد: به همین دلیل بر اساس شرایط ذهنی و تجربی به سمت خواستههای مقطعی مخاطبان می رویم. به عنوان نمونه میبینیم که فیلم طنز بازده خوبی دارد و آنقدر تولید میکنیم که فضا اشباع شده و با شکست روبرو میشویم.
برزیده در پایان خاطرنشان کرد: باید در کنار سینما، یک تیم متخصص و پژوهشگر برای مخاطب شناسی و ذائقه سازی وجود داشته باشد تا بتوانیم به بهترین دستاوردها برسیم؛ چرا که مخاطب اصلی مردم هستند و استقبال آنها به آثار ارزش و بها می دهد.
انتهای پیام/