مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سال ۱۳۹۲ تاکنون به انجام امور زیربنایی مزارع استان اختصاص یافته است.

اختصاص ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به امور زیربنایی مزارع سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسین کیخا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان   اظهار داشت: طرح انتقال و آبیاری به روش کم فشار در ۴۶ هزار هکتار زمین‌های دشت سیستان، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و افزایش حاصلخیزی خاک در مزارع و باغات استان اهم فعالیت‌های این نهاد برای بهره برداری درست از منابع خاک و آب بوده است.

کیخا گفت: بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و این استان پهناور است که امروزه با روند افزایش رشد جمعیت و لزوم تامین غذای آنان و در نتیجه فشار بیشتر بر منابع موجود که خود می‌تواند محیط زیست و حیات نسل‌های آینده را با خطر مواجه سازد باعث توجه بیشتر کشور‌ها به توسعه پایدار کشاورزی شده است.

وی گفت: چالش اساسی در نظام‌های کشاورزی پایدار استفاده و بهره وری بهینه از منابع پایه‌ای است که در این راستا آب و خاک به عنوان مهمترین عوامل تولید، نقش کلیدی در مجموعه عوامل محدود کننده تولید دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در سال‌های اخیر برنامه ریزی اساسی و بهره وری بهینه از ظرفیت‌ها و استعداد‌های بی شمار و منحصر بفرد کشاورزی این استان چهار فصل از منابع آب و خاک و الگو سازی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های راهبردی و جامع دولت تدبیر و امید در دستور کار مسئولان کشور و استان قرار گرفته است به طوری که اختصاص این اعتبار گامی ارزشمند در این مسیر است.

کیخا گفت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، عدم رعایت تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علف‌های هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کود‌های آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک‌های سیستان و بلوچستان است.

 سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام/ع

 ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به امور زیربنایی مزارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار