به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تکریم علیرضا حاجیان زاده و معارفه فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عصر امروز در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمد بطحایی، وزیر اموزش و پرورش، علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این مراسم، علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه فاضل نظری، شخصیتی خوشنام در فرهنگ و ادب است، گفت: امیدوارم حضور نظری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حرکت را سریع تر کند. چهارسال پیش در چنین روزی معارفه بنده بود. در آن روز جمله ای را گفتم و امروز آن را ادامه می دهم. آن روز گفتم امانتی به من سپرده شده است و امروز بعد از یک دوره چهار ساله امانت را به امانتدار دیگری تحویل می دهم. امروز من این امانت را با ارزش افزوده تحویل می دهم. کانون در طول 52 سال فعالیت یک رشد تدریجی را داشته و در هر دوره این فعالیت به ثبت رسیده است.
وی افزود: ارزش افزوده ایجاد شده در این 4 سال، این بوده که در سه دوره به عنوان ناشر برتر انتخاب شدیم. این درحالی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طی 52 سال فقط در 13 دوره به عنوان ناشر برتر برگزیده شده است.
حاجیان زاده درباره سایر برنامه های اجرا شده در کانون پرورش فکری گفت: در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی برای اولین بار اکران فیلم را در 80 سالن آغاز کردیم. با محتوای کتاب های درسی درسی و کانون دست به تولید زدیم. طرح سامان بخشی اسباب بازی کشور را نیز برگزار کردیم. در حوزه لوازم التحریر با نمادهای ایرانی اسلامی هر سال 40 طرح جدید را طراحی کردیم. تعداد کتابخانه ها از 850 به 1012 کتابخانه افزایش پیدا کرد. کتابخانه های سیار را از 85 کتابخانه به 170 کتابخانه رساندیم. مراکز فراگیر برای کودکان با شرایط خاص از 6 مرکز به 50 مرکز رسید. 54 فروشگاه کانون به 250 فروشگاه توسعه پیدا کرد و فروش کتاب های کانون در 4 سال گذشته 4 برابر شده است.
در این مراسم محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بسیار متاسفم که امروز این مراسم در شرایطی برگزار می شود که خانواده آموزش و پرورش سوگوار اتفاقی است که برای دانش آموزان افتاد. در بحث آموزش مهمترین و اصلی ترین محیط فراگیری، مدرسه است و مدرسه به عنوان رکن اصلی برای یادگیری تلقی میشود. دانش آموزان در این محیط یادگیری دانش هایی را که به آن نیاز دارند، می آموزند. این محیط یادگیری آنقدر فراگیر و پر مسئولیت است که همه انتظارات و توقعات در نظام آموزش و پرورش متوجه مدرسه است. البته این محیط یادگیری با محدودیت ها و مضایقی مواجه است. مدارس ما با شرایطی مواجهند که امکان پاسخگویی به این توقعات وجود ندارد.
وی افزود: ایامی که دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا می کنند، محدود است؛ از طرف دیگر محتواهایی که از مدرسه توقع آموزش آنها را داریم در گستره وسیعی پراکنده هستند. اینکه به ظن ما مدارسمان در تربیت دانش آموزان موفق نیستند، به خاطر محدودیت ها و مضایقی است که مدرسه دارد. دانش آموز ما پس از فارغ التحصیلی مورد نقد فراوان است. امروز در نظام پیشرفته، مدرسه به عنوان تنها محیط یادگیری تصور نمی شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند و باید به عنوان محل دوم تعلیم و تربیت و یادگیری قرار گیرد، اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان شریک در تعلیم و تربیت مدرسه ایفای نقش کند. کانون بسیاری از این محدودیت هایی را که در مدرسه داریم، ندارد. از این جهت بسیار استعداد قابل توجهی را برای پذیرفتن این نقش دارد. اگر موفق شود با هم افزایی که در بین دو نهاد به وجود می آید به نتایجی که مورد نظر داشتیم دست پیدا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: از کانون باید به عنوان یک محیط یادگیری انعطاف پذیر یادکنیم، به شرط آنکه بخشی از قالب های حاکم بر تصمیم گیری ها را کنار بگذاریم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بین تمام محیط های ثانوی آموزش از جایگاه بسیار فاخری برخوردار است. مردم قلبا اعتماد بسیار زیادی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارند. شاید این درجه از اعتماد در هیچ یک از نهاد های تربیتی ثانویه وجود ندارد.
بطحایی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر ماموریت هایی که تاکنون در فرهنگ، هنر و ادبیات کشور داشته، این پتانسیل را دارد که در مهارت آموزی بچه ها وارد شود و با تقویت روحیه کنجکاوی و هدایت این کنجکاوی به سمت پژوهش استفاده بیشتری از استعداد کودکان ببرد. امروزه حجم بسیاری از تولیدات چند رسانهای در کشور وجود دارند که این تولیدات در حوزه کودک و نوجوان گستردگی زیادی ایجاد کرده است. متاسفانه تولید کنندگان داخل کشور نتوانستند با تولید کنندگان خارجی در این عرصه رقابت کنند. یکی از کارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمایت از تولید کننده چند رسانه ای در حوزه کودک و نوجوان است. باید نقایصی را که در تعلیم و تربیت داریم، پوشش بدهد. کانون می تواند به عنوان یک نخ تسبیح در حوزه کودک و نوجوان، نقش موثری ایفا کند.
در ادامه این مراسم فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ارزش تلاش های فرهنگی به ثمره اش است، بیان کرد: فرهنگ یک مشکک لفظی است. گاهی اهالی رسانه و ادبیات، گاهی از هنرمندان و حتی از بزرگواران حوزه آموزش و پرورش با نام فرهنگی یاد می شود. اما منظورم از فرهنگ در حال حاضر آن مجموعه اداب و رسوم، هنجارها، رفتار ها و نمودها و همه آن چیزهایی است که رفتار ما را شکل می دهند. اگر زلزله ای در کشور اتفاق می افتد که امیدوارم دیگر شاهد آن نباشیم، مردم بذل مال می کنند؛ این فرهنگ ماست. آنچه ما را به رفتارمان هدایت می کند، فرهنگ ماست.
نظری ادامه داد: باید رویکرد محتوا محور و توجه به محتوا و همچنین توسعه کیفی در کنار توسعه کمی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. افزایش اعتماد به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اهداف دیگر است. همه ما به نوعی کانونی هستیم و از کانون خاطراتی داریم. فکر می کنم به ابزارهای نوین با توجه به تغییر تمرکز به تولی گری توجه شود. الان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تولی گری دارد؛ تصدی گری در برخی کارها باید به جوان ها و نهادهای مردم نهاد واگذار شود. کانون یک کل یکپارچه است.
انتهای پیام/