مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان از خرید نهال بدون گواهی بهداشتی نباتی خودداری کنند.

کشاورزان از خرید نهال بدون گواهی بهداشتی نباتی خودداری کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، احمد سبحانی گفت: هر ساله گزارشاتی مبنی بر نقل و انتقال نهال بدون شناسه و گواهی سلامت، توسط افراد غیر مجاز و دوره گرد به مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان واصل می‌شود، که استفاده از آنها خطرات جبران ناپذیری را برای باغات استان در پی دارد.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن زمان نقل و انتقال نهال و همچنین نظر به اهمیت قرنطینه داخلی در امر کنترل و جلوگیری از نقل و انتقال نهال آلوده و اشاعه آفات و بیماری های گیاهی، استفاده از نهال های دارای گواهی بهداشت نباتی و شناسه دار ضروری است.

سبحانی اظهار داشت: بر اساس ماده ۷ قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل بذر و نهال، عدم رعایت مقررات قرنطینه گیاهی کشور و نیز تولید و تکثیر بذر و نهال برای عرضه به بازار بدون کسب گواهی، تخلف محسوب شده و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

وی گفت: باغداران به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت‌زا و بروز خطرات جبران ناپذیر، نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان‌های معتبر و دارای گواهی بهداشت نباتی تهیه کنند.

در حال حاضر ۲ نهالستان با مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان جم فعال هستند که نهال مرکبات استان را تامین می کنند.

انتهای پیام/پ

خودداری کشاورزان از خرید نهال بدون گواهی بهداشتی نباتی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.