تحلیلگر مسائل فلسطین گفت: آزادگان جهان مخالف اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هستند.

در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا این برهه زمانی را برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف انتخاب کرده است، گفت: این اقدام نسنجیده و غیرمنتظره ترامپ در اعلام انتقال سفارت تنها با هدف مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی بود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی با این اقدام امیدوار بوده و هستند که به تدریج این انتقال را کشورها پذیرفته و موضوع عادی شود که با توجه به واکنش ها مشاهده می‌کنیم نگاه دقیقی نداشته اند.

ایرانی تصریح کرد: امروز جهان اسلام و فراتر از آن کشورهای دنیا اعتراض بسیار محکمی را علیه آمریکا رژیم صهیونیستی بروز دادند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با اشاره به علت این اقدام ترامپ اظهار کرد : این حرکت از مدت ها قبل شروع شده بود رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ و در جنگ شش روزه منطقه بیت المقدس را از لحاظ جغرافیایی اشغال کرد.

وی افزود: ترامپ بعد از ۵۰ سال خواست تا این اشغال را به رسمیت شناخته و به آن جنبه حقوقی دهد و سرفصل تازه ای را در تاریخ فلسطین ایجاد کنند.

ایرانی بیان کرد : بعد از سال ۱۹۸۰ مجلس رژیم صهیونیستی اعلام کرد بیت المقدس به خاک این رژیم الحاق شده است اما جامعه بین الملل آن را به رسمیت نشناخت و بر اساس قطعنامه های ۱۴۲ ،۲۴۲ ۴۷۸ در ساعت رای امنیت با آن مخالفت کرده و به رسمیت نشناختند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با یهودی سازی منطقه و کوچ دادن بسیاری از فلسطینی ها از بیت المقدس به دنبال تغییر ترکیب جمعیتی بودند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند بحث شهرک سازی گسترش پیدا خواهد کرد بازگشت فلسطینی‌ها به شهر خودشان هم زیر سوال رفته و منتفی می‌شود .

وی ادامه داد: البته ترامپ به عنوان فردی ساختارشکن در این مدت زمان نشان داده که معاهده های بین المللی مانند کیوتو و برجام را زیر سوال برده است.

علی فیصل تحلیلگر مسائل فلسطین نیز در ادامه برنامه،  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نظر شما با توجه به اقدام ترامپ انتفاضه جدیدی رخ خواهد داد، گفت : بنده از ایران که همیشه کمک و یار مردم فلسطین و مظلومان بوده و ارزشهای انسانی اخلاقی و اسلامی دفاع کرده است تشکر می کنم.

وی ادامه داد: ترامپ خیلی معاهده و پیمان سرش نمی شود. رژیم اشغالگر قدس هم به دنبال دست اندازی بیشتر در همه سطوح است. ما سالیان سال از آنها رنج برده‌ایم.

فیصل تاکید کرد: آزادگان جهان مخالف این گام احمقانه‌ی ترامپ هستند و انتقال سفارت امریکا به قدس شریف و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی جهان را به چالش کشیده‌اند. قدس شریف ملک ترامپ و نتانیاهو نیست.

تحلیلگر مسائل فلسطین تصریح کرد: قدس شریف پایتخت ابدی فلسطینیان خواهد بود و این اقدام ترامپ می‌توانند انتفاضه را کلید زند.

وی ادامه داد: حکومت خودگردان فلسطین جنبش سبز ارتباط مستقیم با آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته و با آنها مذاکره می کنند، باید دست از مذاکرات بردارند انها چند سال دیگر می‌خواهند صحبت کرده و امتیاز دهند آیا این خیانت نیست؟

فیصل تاکید کرد: این همکاری ها و ارتباطات باید قطع شود و حکومت خودگردان فلسطین به آغوش فلسطینیان بازگردد ما نیاز به وحدت داریم اگر وحدت نباشد چه کسی می خواهد به داد ما برسد؟

تحلیلگر مسائل فلسطین اظهار کرد: نقشه راه برای آینده ی کشور های اسلامی نشان داده که یک مقاومت همسویی عربی اسلامی برای آزادی قدس شریف باید رخ دهد حکومت‌های عرب موضوع تا چه زمانی می‌خواهند روابط پشت پرده داشته باشند این روابط باید رو شود.

وی بیان کرد: حکومت خودگردان فلسطین به کاخ سفید برای امتیازگیری امیدوار است اما ما از ایران لبنان و سوریه تشکر می‌کنیم، اگر آنها نبودند معلوم نبود چه بلایی بر سر ما می آمد.

سلمان رضوی کارشناسی مسائل سیاسی و فلسطین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اهمیت قدس اشغالی از لحاظ جغرافیای سیاسی چیست گفت: به عنوان یک شهر مذهبی و دینی مورد توجه مذاهب اسلام یهودیت و مسیحیت قرار دارد.

وی ادامه داد : از زاویه اسلامی قبله اول مسلمانان و سومین مسجد مهم جهان اسلام است جایگاه تاریخی در طول تاریخ اسلام دارد و محله نزاع تاریخی مانند جنگ های صلیبی در بحث بوده است.

رضوی اظهار کرد: در همه ی ادیان دارای تاریخچه ی مختص به خود است، در همان جنگ اول عربها و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به اشغال در می آید همچنین در جنگ سال ۱۹۶۸ یکی از مراحل آرماگدون و ظهور مسیح به اعتقاد مسیحیان رخ می دهد و بر این اساس مسیحیان صهیونیست بعد از اشغال کمک دوچندان به این موضوع می کنند.

کارشناس مسائل سیاسی و فلسطین بیان کرد: از سال ۶۷ به بعد رژیم صهیونیستی به شیوه های گوناگون مانند شهرک‌سازی عدم مجوز به فلسطینی ها برای نوسازی منازل یا تخریب منازل شان به وسعت دادن اشغال خود ادامه دادند.

وی اظهار کرد: بحث جایگاه خود در مذاکرات سازش سال ها از اوایل دهه ۹۰ تاکنون موضوع مهم برای دو طرف بوده و همچنین مهمترین مسئله برای وحدت بخشی در جهان اسلام و اتحاد میان فلسطینیان است.

رضوی بیان کرد: جغرافیایی که در کنار کرانه باختری قرار گرفته بسیار مهم است و رژیم صهیونیستی با کشیدن دیوار حایل آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

فیصل تحلیلگر مسائل فلسطین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت افکار عمومی منطقه و کشورهای اسلامی نسبت به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چیست، گفت: بنده در یکی از تظاهرات ها در برابر سفارت آمریکا در بیروت خشم جوانان فلسطینی و لبنانی را دیدم که حتی پلیس برای متفرق کردن آنها مجبور به خشونت شد.

وی ادامه داد: امروز به سخنان سید حسن نصرالله گوش کردیم. آمدن به خیابان ها برای اعتراض لازم است اما کافی نیست و باید دیگران از ایران یاد بگیرند انها شعار نمی‌دهند بلکه در عمل حرکت می کنند.

فیصل اظهار کرد: امروز آمریکای لاتین کانادا آمریکا و همه دنیا نسبت به حرکت ترامپ خشمگین هستند اما چه گام عملی می شود برداشت؟

تحلیلگر مسائل فلسطین تصریح کرد: وقتی که به نوک هرم مقدسات اسلام دست می‌زنند و توهین می‌کنند، یعنی به ملت اسلام توهین کرده اند.

وی تاکید کرد : نمی خواهم بگویم چه کسی پیشنهاد به محمود عباس برای تغییر پایتخت فلسطین پیشنهاد و رشوه داد اما ما اجازه چنین کاری نمی دهیم. باید ببینم ترامپ چه کاری کرده است.

ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ارتباط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل تا حدود زیادی آشکار و علنی شده بود ،گفت: این روابط مدت‌ها غیر علنی بود اما در ماه‌های اخیر شاهد آشکار شدن آن هستیم لذا به نظر بنده اتفاقات رخ داده بهترین دلیل برای آشکارسازی بسیاری از مسائل است.

 وی با بیان اینکه ظلم تاریخی نه فقط در حق ساکنان بیت‌المقدس بلکه در حق تمام ملت های مسلمان و در حق حقوق بشر شده است، اظهار کزد: ترامپ ظلم تاریخی در حق ملت های مسلمان کرده است .

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه اقدام بحرین اهانت آشکار به کل جامعه بشریت است، گفت : رژیم بحرین خیلی راحت و آشکار در شرایطی که دنیای اسلام به پا خواسته است و نسبت به اقدامات ترامپ اعتراض دارند، این گونه خیانت می کند.

 ایرانی تصریح کرد: امروز بحث اختلاف بین نگاه جمهوری اسلامی ایران و عربستان به مسائل منطقه نیست بلکه موضوع فلسطین آنقدر اهمیت دارد که باید همه کشورهای منطقه توجه ویژه ای نسبت به موضوع از دست رفتن کل بیت المقدس داشته باشند.

 وی با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی در حق کل بشریت خیانت می کنند، اظهار کرد: اجلاس همکاری های اسلامی روز چهارشنبه در استانبول در حد روسای کشورهای اسلامی است که به دعوت اردوغان تشکیل می شود و اهداف این اجلاس فراتر از اهداف اتحادیه عرب است .

 مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه افزود: در جلسه روز چهارشنبه استانبول سران کشورهای اسلامی تصمیمات جدی در رابطه با چگونگی برخورد با اقدامات ترامپ را اتخاذ خواهند کرد.

 ایرانی با اشاره به اینکه باید کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دیپلماتیک دارند در نوع رابطه خود تجدید نظر کنند، گفت: فرستادن هیئت رسمی از بحرین به قدس اشتغالی به معنای خیانت به آرمان‌های فلسطین است.

 وی  با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز در انزوا قرار دارد به‌طوری‌که بیش از ۲۰۰ کشور در برابر اقدامات ترامپ ایستاده اند ادامه داد: باید پیگیری حقوقی در خصوص حق بقیه مسلمانان صورت گیرد.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه امروز همه در صحنه حضور دارند گفت : اکنون فرصت خوبی ایجاد شده که حق و حقوق مردم فلسطین اعاده شود.

 سلمان رضوی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اکنون اتحادیه عرب تحت سیطره و نفوذ عربستان سعودی قرار دارد افزود: محمد بن سلمان برای ثبت جایگاه خود از قدرت اسرائیل و آمریکا استفاده می کند.

 وی با بیان اینکه نباید انتظاری از اتحادیه عرب در این رابطه داشته باشیم خاطرنشان کرد: قدس شرقی بخشی از اراضی ۶۷ است و ترامپ نمی تواند کل قدس را به عنوان پایتخت اعلام کند.

 رضوی با اشاره به اینکه گروه‌های فلسطینی باید اختلافات خود را کنار بگذارند و از سوی دیگر باید پروژه روند صلح و سازش کنار گذاشته شود اظهار داشت: همبستگی بی‌نظیری از این قضیه ایجاد شده و از ظرفیت قدس و بیت المقدس باید به عنوان یک پتانسیل استفاده کرد تا کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه قدس بزرگترین سرمایه فلسطین است و اگر از دست برود دیگر آبرویی برای هیچ مسلمانی نمی‌ماند که بخواهد دفاع کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار