جبار آذین منتقد سینما گفت: سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید به عنوان جریان مرکزی سینمای ایران تثبیت شده و رونق یابند.

جبار آذین منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «اشنوگل» و سینمای انقلابی به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در گذشته سینمای دفاع مقدس و انقلابی مضمون و محتوای شگرفی داشت. متاسفانه امروزه به دلیل حضور عده ای از افراد کار نابلد و نامدیر فرهنگ و سینما که بجای گزینش با معیار فرهنگ، بر اساس روابط سیاسی و رفاقتی عهده دار پست های سینمایی شده و اهل دغدغه ارزش های انقلاب و دفاع مقدس نیستند، این سینما مغفول مانده است.

وی افزود: تاریخ سینمای جهان، بخش هایی از اوراق خود را به آثار ماندگار سینمای جنگ که در زمان بروز جنگ و یا پس از آن ساخته شده اند، اختصاص داده است؛ اما این مهم به علت نبود حمایت شایسته و مستمر و به رغم همت فیلمسازان متعهد و متدین و ساختن چندین اثر انقلابی و دفاع مقدسی، در کشور ما دارای جایگاه تاریخی و سینمایی مناسب و درخور نشده است.

آذین تصریح کرد: با آنکه طی سال ها زنده یاد ملاقلی پورها و هنرمندانی چون حاتمی کیاها و شورجه ها در این عرصه فعال بوده و در ادامه هم سینماگران جوانی مانند محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار و منیر قیدی در این راستا آثاری تولید کرده اند، لیکن هنوز هزاران داستان و موضوع و شخصیت های انقلابی و دفاع مقدسی وجود دارند که باید به کوشش هنرمندان سلامت اندیش به تصویر درآیند.

این منتقد سینما در خصوص محتوای «اشنوگل» اظهار داشت: از میان فیلم های بامحتوا و قابل تحسین سازندگان آثار دفاع مقدس، این روزها فیلم خوب و متفاوت «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی بر پرده سینماهای کشور رفته است. گرچه این ایام به علت ندانم کاری و نداشتن ساز و کار مناسب اکران از سوی سازمان موسوم به سینمایی، بیش از 26 فیلم به اکران درآمده و در واقع فصل فیلمسوزی در کشور است، ولی فیلم هایی مانند اشنوگل همچنان مخاطبان خود را دارند.

آذین در خصوص بازی بازیگران این اثر افزود: «اشنوگل» با دستمایه قرار دادن گوشه ای از مبارزات و دلاوری های رزمندگان غواص در دوران دفاع مقدس، سوژه ای جسورانه را محور داستان خود قرار داده است. یونس فرمانده غواصان به هنگام حفر یک تونل مفقودالاثرمی شود. سال ها بعد پرونده اش با این اتهام که او به منافقان پیوسته و به کشور خیانت کرده، بازگشایی می شود و... با آنکه اشنوگل از زوایای ساختار هنری و سینمایی کاستی هایی دارد، اما موضوع نو، بازی های خوب به ویژه بازی های متفاوت برزو ارجمند و ماه چهره خلیلی، فضاسازی های قابل باور جنگی، مناسبات تماشایی رزمندگان و وقایع جنگی و همچنین جسارت سازندگان فیلم در طرح و بررسی موضوع خیانت در جبهه ها که مساله ای بسیار حساس است و کارگردانی تقریبا جمع وجور، اشنوگل را تبدیل به اثری تماشایی و تاثیرگذار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اشنوگل فیلمی شریف و ارزشمند و از نظر مضمون از آثار به یادماندنی سینمای دفاع مقدس و از فیلم های آبرومند سینمای ایران است. حمایت از این نوع آثار و سازندگان فیلم های مقاومتی و دفاع مقدسی از وظایف مهم متولیان دولتی سینما و بخصوص ارگان های فرهنگی و ارزشی کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار