قائم ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده است در حالی که هیچ برنامه ای برای توقف کشت و تولید ارائه نشده است.

کشورهای عضو میثاق پاریس برنامه عملی برای توقف کشت مواد مخدر ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجلاس گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری‌های بین مرزی که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه به لحاظ زمان و مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که امیدوارم نشست تهران با درک شرایط حاضر بتواند روند بحث‌ها و تکامل برون‌داده ها را در جهت مهار مسئله مواد مخدر هدایت کند.

وی افزود: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارشUNODCآمده است تصویری است بسیار نگران‌کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به زودی منطقه را درنوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.

 مویدی گفت: به جرات می‌توان گفت که این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گرد هم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راه‌کارهای متناسب را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست‌های میثاق پاریس باشد.

وی ادامه داد: نقش نشست‌های میثاق پاریس خصوصا نشست‌های گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در مبارزه با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان است، گرچه ارزیابی امکانات و ساز و کارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش‌بینی شده است لکن انتظار می‌رود که این مباحث با نظر داشتن عوامل افزایش کشت و تولید و اثرات مخرب اقتصادی اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: راجع به مسئله مواد مخدر همه ما با یک سوال اساسی روبرو هستیم چرا که علی‌رغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین‌المللی به ویژه‌ بیانیه‌های سیاسی و برنامه‌های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و همچنین تلاش بی‌وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله‌ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک بهبود زیرساخت‌های مبادله اطلاعات منطقه ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی متاسفانه تهدیدات امنیتی اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در اقصی نقاط جهان به خصوص در منطقه ما هنوز ادامه دارد.

وی افزود: هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده است در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.

 مویدی گفت: عاملی که باعث کاهش کشت و تولید انواع مخدر می‌شود نبود تقاضا و بازار سودآور است، به بیان فنی باید در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نماند.

وی ادامه داد: در اسناد و متون بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین‌المللی استفاده می‌شود در حالی که هیچ نمونه عینی منسجم و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدا و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در اکثر قریب به اتفاق نشست‌های میثاق پاریس هیئت‌های شرکت کننده از نبود ساز و کار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا دریافت نکردن اطلاعات برای انجام عملیات حکایت دارند، در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه های مقابله‌ای کشورهای همرز است.

وی افزود: وجود ساز و کارهای منطقه‌ای موثر در ارتقاء همکاری‌های مرزی و مقابله با قاچاق مواد همچون ابتکار سه جانبه فی ما بین جمهوری اسلامی ایران افغانستان و پاکستان با ساز و کار شبکه طرح‌ریزی مشترک JPC افسران کشورCFP و دفاتر رابط مرز BLOکه عملکرد بسیار موفق و موثری دارد، این ساز و کارها آنچنان باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی‌شود.

کشف 75 درصد تریاک،61 درصد مرفین،17 درصد هروئین جهان توسط ایران

مویدی تاکید کرد: با توجه به دستور کار نشست برای ارائه گزارش از سوی هیئت جمهوری اسلامی ایران و رئیس پلیس مبارزه با مخدر ناجا به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات جهانی مرفین، 17 درصد هروئین و همچنین بیشترین  کشف پیش‌سازه‌های شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار کرد: در خواست من از هیئت های شرکت کننده و دفتر UNODC برای پیگیری استمرار تشکیل این جلسات در منطقه و همچنین دعوت از تمامی ذینفعان و به خصوص کشورهای مقصد برای مشارکت در جلسات با هدف انسجام و اثربخشی اقدامات منطقه ای و فرامنطقه‌ای این جلسه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این اقدامات را به عنوان پیش‌نیازهای مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کنم.

انتهای پیام/

صحبت های مهم قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجلاس میثاق پاریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار