ارتباط سبک زندگی سالم با غلبه بر مشکلات ژنتیک

محققان دریافتند که حتی اگر فردی از نظر ژنتیک هم مستعد ابتلا به بیماریهایی چون نارسائیهای قلبی یا دیابت باشد، با انتخاب شیوه زندگی سالم می‌تواند خطرات ابتلا به این بیماریها را کاهش دهد.

ارتباط سبک زندگی سالم با غلبه بر مشکلات ژنتیکبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اغلب درباره بیماریهای مرتبط با سبک زندگی گفته می‌شود که ژنها حکم فشنگهای بارگذاری‌شده در اسلحه را دارند اما سبک زندگی نقش ماشه را در این میان بازی می‌کند و این شیوه و روش زندگی است که باعث می‌شود بیماریهای مرتبط با ژنها بروز کنند.

به بیان دیگر، معنای چنین بیانی آن است که پیروی از سبک زندگی ناسالم می‌تواند براحتی منجر به بروز بیماریهای مرتبط با ژن شود.


محققان در تحقیقی که جزئیات بیشتری از آن در مجله PLOS One منتشر شده، دریافتند افرادی که به طور ژنتیک زمینه بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت دارند می‌توانند با تغییر سبک زندگی خود و رویکرد به مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی مناسب، این خطرات را کاهش دهند.

این تحقیق در «چنای»، بندری در ساحل شرقی هند انجام شده است. محققان در جریان این مطالعه دریافتند سطوح کلسترول خوب یا HDL در شرکت‌کنندگانی بالاتر است که به رغم داشتن ژنهایی مستعد ابتلا به بیماری دیابت، از رژیم غذایی کم چرب پیروی می‌کردند.

احتمال بروز بیماری مرتبط با ژن در این افراد از طریق مطالعه‌ای پیش از تحقیق کنونی مشخص شده بود. این محققان تمرکز خود را بر بررسی دو نوع ژن به نامهای MC4R و TCF7L2 در میان شرکت‌کنندگان مطالعه پیشین گذاشتند که معروف است خطر اختلالات متابولیک را افزایش می‌دهد.

به گفته «وایمل اس.کارانی»، یکی از اعضای گروه تحقیق، «بررسی ارتباط میان ژنهای MC4R و TCF7L2 با ویژگیهای ژنتیک متابولیسمی و قلبی نشان داد که فعالیت بدنی و عوامل غذایی سبب تغییر و اصلاح مفید آنها می‌شود.

او اضافه کرد: «افرادی در این تحقیق که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می‌کردند با وجود ژنهای خطرناک، کلسترول خوب بالایی داشتند و از ابتلا به این بیماریها تا حد زیادی دور بودند.

منبع:سلامت آنلاین

انتهای پیام/

سبک زندگی ناسالم  منجر به بروز بیماریهای مرتبط با ژن 

برچسب ها: زندگی ، ژنتیک ، قلبی ، دیابت ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار