معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله‌ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر رحیمی  امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش سازمان یافته در کشور ما کمتر از 25 سال عمر دارد.

وی با بیان اینکه فراز و نشیب‌های حوزه پژوهش کاملاً منطقی است، افزود: اگر این فراز و نشیب‌ها را با نخستین مقالات علمی کشورهای پیشرفته که به 300 سال قبل بر می‌گردد، مقایسه کنیم، در ابتدای کار هستیم؛ شاید یکی از دلایل پیشرفت برخی کشورها همین موضوع باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: پژوهش‌ها در کشور ما از سال 84 به صورت جدی آغاز شده و رشد خوبی را در این زمینه داشتعه‌ایم؛ از لحاظ کمیت تولید هم رتبه‌های کمتر از 20 در جهان داریم اما از لحاظ کیفی این طور نیست.

وی تصریح کرد: از سال 92 مبحث کیفیت و هدفمندی در پژوهش‌ها مطرح شد، از زمانی که تعداد مقالات رشد چشمگیر داشت پس از مدتی احساس شد این اتفاق برای پوشش نیاز هیأت علمی در دانشگاه بوده و نیاز به تغییر نگرش داریم.

رحیمی اضافه کرد: امروزه با ابتذال گفتمان در مورد پژوهش و فناوری مواجه هستیم، توضیح داد: برای مثال در نانو فناوری، از لحاظ برون داد پژوهشی جزو برترین‌ها هستیم اما زمانی که سنجش آن مطرح می‌شود رتبه خوبی نداریم.

وی اذعان داشت: صحبت از فناوری و تجاری سازی زیاد می‌شنویم اما با ادبیات اولیه این موضوع هم آشنایی نداریم؛ وقتی آیین نامه ارائه مقاله را مجبور می‌کند برای هیأت علمی شدن نتیجه آن طبیعی است که دیگر آن شخص به غیر از مقاله کار دیگری انجام نمی‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان عنوان کرد: اگر هیأت علمی پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند به خاطر این است که در این سال‌ها طبق سیاست‌گذاری‌ها چیز دیگری از او خواسته شده است؛ زمانی که در دانشگاه‌ها باز شد دانشگاه هم کیفیت و کمیت به ابتذال کشیده شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه اصفهان برای ارتقای سطح پژوهشی گفت: در دانشگاه اصفهان سعی ما بر این بوده که مبتنی بر سندهای توسعه کشور، برنامه‌های 5 ساله از هیأت علمی گرفته شود تا مسیر مشخص شود و پس از این مدت نیروهایی مفید برای جامعه تربیت شود.

رحیمی با بیان این که در دانشگاه اصفهان تولید علم برتر مدنظر بوده است، گفت: هر آنچه در مجلات چاپ می‌شود را نمی‌توان بی فایده دانست، این که در مجلات برتر جهان داشته باشیم یعنی ارزش لازم را داشته اما این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله‌ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که رخ داد رتبه‌بندی مجلات بود که نتیجه آن ایجاد یک لیست سیاه برای مجلات کم اعتبار شد و می‌توانیم افتخار کنیم 70 مقاله در سال 2017 در مجلات 10 درصد برتر دنیا داشته‌ایم؛ 80 درصد مقالات ما در 50 درصد مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی قرار است آلودگی هوا در اصفهان حل شود نیاز داریم به ارائه اطلاعات دقیقاً این که برای مثال به طور کلی بگوییم 75 درصد خودرو و مابقی صنعت صحیح نیست، بلکه باید در هر بخش بتوانیم اطلاعات جداگانه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: قرار داد بزرگ با شهرداری اصفهان منعقد شد در این رابطه، همچنین طرح بزرگی برای ارتقا و ایجاد واحدهای جدید در حال آماده‌سازی است که آبفا انجام خواهد شد.

رحیمی در رابطه با علوم انسانی با بیان اینکه 50 درصد رشته‌های دانشگاهی ما را علوم انسانی شامل می‌شود، ابراز داشت: رتبه سوم کشور را در این عرصه داریم و از لحاظ کیفیت آثار هم پنجم هستیم.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت پرورش مراجعی برای علوم انسانی هستیم، برنامه‌ریزی کامل شده و 25 نفر از اساتید ما مشخص شده‌اند تا به عنوان نماد هر رشته پس از 5 سال به جامعه علمی کشور معرفی کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان یادآور شد: هدف‌گذاری بعدی در حوزه رتبه‌بندی‌های جهانی است، توضیح داد: تا قبل از 2013 دانشگاه اصفهان تقریباً در هیچ رتبه‌بندی جهانی وجود نداشت، حضور در رتبه‌بندی‌های جهانی برای تعامل با دیگر دانشگاه‌ها و اساتید موضوع مهم و تأثیرگذاری است.

وی با بیان اینکه ورود به همین رتبه‌بندی‌ها با ارائه داده کار مشکلی بود، عنوان کرد: در نظام رتبه‌بندی لایدن 798 دنیا که نسبت به سال قبل 25 رتبه رشد داشته، در همین رتبه‌بندی 269 آسیا هستیم، در رتبه‌بندی تایمز 800 تا هزار و در آسیا 201 تا 250 قرار داریم.

رحیمی اضافه کرد: در رتبه‌بندی که مربوط به روسیه است رتبه هشتم را در کشور داریم، در سایمگو 596 در جهان هستیم؛ این رتبه‌بندی‌ها به مقاله محدود نمی‌شود و جنبه‌های مختلفی دارد و یک‌سوم خروجی دانشگاه اصفهان که شامل 300 مقاله یا کتاب یا ثبت اختراع با همکاری دانشگاه‌ها و دانشمندان خارجی بوده است.

وی با بیان این که 8 پژوهشکده شامل اقتصاد، علوم جغرافیایی، مدیریت، انرژی، محیط زیست، روانشناسی صنعتی و سازمانی که در کشور منحصر به فرد است، در دانشگاه اصفهان فعال هستند، اظهار کرد: نسبت به سال 93 رشد 6 برابری شرکت‌ها را در مرکز رشد داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان این که دانشگاه اصفهان 300 طرح پژوهشی فعال و جاری به ارزش 3.5 میلیارد تومان با ارگان‌ها دارد، عنوان کرد: 50 طرح برای سال 96 قرارداد منعقد شده و به دنبال این هستیم طرح‌های ویژه را دنبال کنیم؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال 50 پروژه کلان دیگر قرارداد بسته می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین وضعیت پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: در این رابطه معاون مالی دانشگاه برای پاسخگویی تعیین شده اما تا جایی که اطلاع دارم شاخص‌پژوه هیچ ارتباطی با دانشگاه اصفهان ندارد، درخواست دانشگاه اصفهان نیز این بوده که محل پژوهشگاه تغییر کند.

رحیمی یادآور شد: در 15 سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای خرید تجهیزات روز تزریق نشده ولی با این حساب دانشگاه اصفهان منتظر نمانده و تجهیزات اساسی را خریداری کرده است؛ میزان خرید تجهیزات دانشگاه اصفهان در سال 96 حدود 2.5 میلیارد تومان بوده است که از طرفی رشد بودجه خوبی داشته و پیش‌بینی امسال برای کل بودجه پژوهشی این دانشگاه 26 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل آن دو برابر شده است.

وی با اشاره به تخلفات پژوهشی دانشگاه اصفهان یادآور شد: دانشگاه اصفهان یکی از جدی‌ترین دانشگاه‌ها در خصوص برخورد با تخلف‌های پژوهشی است که در حال حاضر 70 پرونده در دست بررسی دارد؛ علاوه بر بررسی تخلف بر فرهنگ‌سازی نیز تأکید داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قانون ارائه مقاله در دوره کارشناسی از قوانین دانشگاه اصفهان حذف شده چراکه انتظار درستی نیست که دانشجو در مقطعی پیش از دکترا مقاله بنویسد اما مقاله‌نویسی در مقطع دکترا یکی از شرایط اصلی محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 300 دانشجو  در ورودی مقطع دکترا داشته‌ایم و 80 نخبه برای فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند؛ معتقدم دانشجویانی که در خارج از کشور حضور پیدا می‌کند، موفق‌تر عمل می‌کنند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۰۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
حضرت حافظ و سعدی و فردوسی هر کدام با یک یا دو عنوان کتاب در تاریخ جاودانه شدند.این در حالی است که برخی از بزرگان معاصر چند ده جلد کتاب دارند ولی چه فایده؟نظام علمی کشور مشکلات بنیادی دارد.در کلاسهای درس دانشگاهها هم اساتید دانشجویان را مجبور به ارائه مقالاتی می کنند که نه خود استاد محترم و نه دانشجویان هیچ توجهی به آن نمی کنند.