رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مداخله انسان و استفاده نادرست، از عوامل تجدید پذیر فرسایش بادی و خاکی است.

مداخله انسان در طبیعت، عامل اصلی فرسایش بادی و خاکی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اظهار نگرانی نسبت به فرسایش بادی و خاکی کشور اظهار کرد: استفاده نادرست و مداخله انسان از عوامل تجدید پذیر فرسایش بادی و خاکی و بهر طبیعت را به همراه داشته است در حالی که با حفظ پوش گیاهی و جنگلی، خبری از فرسایش بادی و آبی در کشور نیست.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه سطح عملیات آبخیزداری ۳ میلیون هکتار و عملیات بیابان زدایی در سطح ۶۰۰ هزار هکتار انجام شده است، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه سطح عملیات آبخیزداری ۱۰ میلیون هکتار و عملیات بیابان زدایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.

آقایی با بیان اینکه سرعت تخریب از سرعت احیا و حفاظت پیشی گرفته است، گفت: در کشور ۴۴ میلیون هکتار مطالعات طرح آبخیزداری انجام شده اما تنها ۳ میلیون هکتار عملیات صورت گرفته است و برای اینکه این ۳ میلیون هکتار را به عدد ۱۰ میلیون هکتار برسانیم، لازم است مسوولان  اجرایی و دولت توجه کافی را به این قانون داشته باشند، چرا که با توجه به پدیده ریزگردها و فرسایش بادی در آینده خودشان گرفتار خواهند شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: اگر عملیات آبخیزداری و بیابان زدایی به موقع صورت نگیرد گرفتار پدیده ریزگردها و فرسایش بادی خواهیم شد که از این رو انتظار می رود در سال 97 بودجه مناسبی به این امر اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه با اعتبارات دولتی تنها نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت بنابراین نقش مردم در این پروژه ها را نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام /

اجرای ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در برنامه ششم توسعه

برچسب ها: صنعت ، فرسایش ، بادی ، خاکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار