وزیر امور خارجه آلمان گفت انتقال پایتخت اسراییل به قدس اقدامی پرمخاطره و مثل ریختن نفت روی آتش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان گفت: اینکه آمریکا موضوع انتقال پایتخت اسراییل به قدس را پیش کشیده است، اقدامی پرمخاطره و در واقع ریختن نفت بر روی آتش است و گسترش بحران در خاورمیانه را در پی دارد.

گابریل در مصاحبه‌ای زنده با تلویزیون دولتی آلمان «آ ار د» افزود: بحرانی که در خاورمیانه جریان دارد با این اقدام تشدید خواهد شد.

گابریل در سخنرانی دیروزش هم از لزوم استقلال فکری اروپا در قبال آمریکا گفته بود و در پاسخ به خبرنگار تلویزیون آ. ار د. که پرسید آیا بنا دارید در ارتباط با مسئله خاورمیانه (غرب آسیا) یک رویه اروپایی مستقل از آمریکا را دنبال کنید گفت: ما در منازعات خاورمیانه تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها به دست خودشان را همانگونه که بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی هم خواستار آن بوده‌اند دنبال می‌کنیم.

وزیر خارجه آلمان در عین حال گفت: مشی سیاسی ما حفظ امنیت اسراییل است و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد و بدیهی است که ما با آمریکایی‌ها گفتگو خواهیم کرد.

او افزود: دوشنبه در شورای روابط خارجی درباره موضع ترامپ درباره انتقال پایتخت اسراییل به قدس بحث می‌کنیم، اما در عین حال ما باید بر مواضع خودمان پافشاری کنیم چرا که این اقدام می‌تواند بحران منطقه خاورمیانه را عمیق‌تر کند.

گابریل تاکید کرد: مبتنی بر دلایل متقن هیچ جایی در جهان کشوری نداشتیم که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسد بلکه ما همواره تل آویو را پایتخت اسراییل می‌دانستیم. سفارتخانه‌های ما آنجا هستند و این‌ها بی دلیل نیست، زیرا ما بنا نداشته‌ایم که موضع گیری یکجانبه داشته باشیم بلکه همواره بر این باور بوده‌ایم که این فرایند تعامل مشترک را طلب می‌کند و در نهایت هم باید تصمیم گیری بین اسراییل و فلسطینی‌ها باشد.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: پیش دستی کردن در مورد انتقال پایتخت اسراییل به بیت المقدس نادیده گرفتن فلسطینی هاست و در این شرایط پرخطر کنونی اقدام خوبی نیست.

گابریل در پاسخ این پرسش مجری تلویزیون آ. ار د. که پرسید آیا می‌توانیم بگوییم اظهار نظر ترامپ نوعی صداقت آمریکایی هاست؟ گفت: این چه صداقتی است که در آن منافع فلسطینی‌ها نادیده گرفته شود.

او در عین حال از پیمان کمپ دیوید به عنوان یک اقدام منصفانه آمریکایی‌ها در گذشته نام برد و گفت: آمریکایی‌ها در منطقه بیشترین اثر گذاری را داشتند، اما حالا با این اقدام این نفوذ را در بخشی از منطقه از دست می‌دهند.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: این معنایی ندارد که این اقدام آمریکا را بخواهیم صادقانه بنامیم و این موضع آمریکا ما را نگران می‌کند.

 

انتهای پیام/

 

واکنش آلمان به اقدام ترامپ درباره قدس

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار