ایندیپندنت در مطلبی به بررسی تصمیم آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تبعات آن برای واشنگتن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در مطلبی نوشت: اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر نقش اساسی در کاهش نفوذ واشنگتن در جهان خواهد داشت. تاکنون اقدام ترامپ نه تنها از سوی کشورهای مسلمان بلکه از سوی بسیاری از کشورهای جهان محکوم شده است.

ترامپ پیش از این نیز با اظهارات و اقدامات تحریک آمیز خود موجب خشم متحدان مهم آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، از جمله ژاپن، انگلیس، استرالیا و آلمان، شده است. با این حال، این کشورها سعی دارند با نادیده گرفتن پیام های توییتری ترامپ و خروج وی از معاهدات بین المللی همچنان روابط پیشین خود را با آمریکا ادامه دهند. اما در حال حاضر اقدام ترامپ اختلافات شدیدتری را میان آمریکا و متحدانش به وجود خواهد آورد؛ اقدامی که شاید به سیاست های داخلی آمریکا کمک کند اما چهره سیاست خارجی این کشور را در جهان تخریب خواهد کرد.

خشم و تنفر کشورهای اسلامی از اقدام نسنجیده ترامپ بیشتر و شدیدتر است. سخنگوی دولت ترکیه در واکنش به این اقدام اظهار کرد تصمیم آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل منطقه خاورمیانه و جهان را در یک نزاع بی پایان غوطه ور خواهد کرد. اردوغان نیز در این خصوص گفت تصمیم ترامپ خط قرمز ترکیه است و می تواند به قطع روابط آنکارا با اسرائیل منجر شود.

روابط ترکیه و آمریکا در سال های اخیر به شدت کمرنگ شده است؛ اما حتی عربستان سعودی، متحد نزیک ترامپ در خاورمیانه، نیز از تصمیم وی در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل استقبال نکرد. یک مقام سعودی در این خصوص گفت: «(این اقدام) عواقب بسیار جدی در پی خواهد داشت و تمامی مسلمانان را تحریک خواهد کرد.» وی در ادامه افزود این اقدام به توانایی آمریکا برای دستیابی به یک راه حل عادلانه برای مساله فلسطین ضربه وارد خواهد کرد؛ تصمیم گیری در خصوص قدس باید به آخرین مرحله مذاکره میان اسرائیل و فلسطین موکول می شد.

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی آمریکا را متحد درجه یک خود در مبارزه علیه ایران می داند؛ اما اقدام اخیر ترامپ حتی تظاهر به تداوم "روند صلح" را غیرممکن می کند. تظاهر به اینکه آمریکا یک میانجی عادل در حل بحران اسرائیلی-فلسطینی است، اقدام دولت هایی نظیر عربستان را به برقراری روابط بیشتر با آمریکا به بهانه کمک به فلسطینی ها توجیه می کند.

شاید به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر در عمل تاثیر چندانی نداشته باشد اما تاثیر نمادین آن به مراتب عمیق تر خواهد بود؛ زیرا مسلمانان اقدام آمریکا را تهدیدی جدی علیه اماکن مقدس اسلامی نظیر قدس، مسجد الاقصی و قبةالصخره قلمداد می کنند. اهمیت وافر این اماکن مقدس، نگرانی و تحریک 1.5 میلیارد مسلمان را در پی خواهد داشت که 22 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند.

خارج از جهان اسلام نیز واکنش ها به تصمیم ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شدید بود. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نیز به این اقدام واکنش نشان داد. اسرائیل در سال 1967 قدس شرقی را به اشغال خود درآورد؛ اما حاکمیت این رژیم بر تمامی مناطق قدس از سوی دولت های دیگر به رسمیت شناخته نشده بود.

در پایان این مطلب آمده است: اقدامات ترامپ به نفوذ آمریکا در جهان و منطقه خاورمیانه ضربه جدی خواهد زد. اقدامات خودسرانه و نسنجیده ترامپ دیگر کشورهای جهان را به این باور می رساند که سیاست های خارجی آمریکا در حال فروپاشی و نابودی است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار