فراهانی در نشست شفافیت و پاسخگویی:

مقام معظم رهبری از ابتدای مسئولیت تا کنون ساده‌زیستی را برای خود و فرزندانشان در نظر گرفته‌اند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: مقام معظم رهبری از ابتدای مسئولیت تاکنون ساده‌زیستی را برای خود و فرزندانشان در نظر گرفته‌اند.

مردم، شهرداری‌ها را فاسدترین دستگاه‌ها در کشور می‌شناسندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید فراهانی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در نشست شفافیت و حاکمیت که به همت حزب ندای ایرانیان، عصر امروز سیزدهم آذرماه برگزار شد، گفت: شفافیت و پاسخگویی از مهمترین مسائل و از ارکان خوب حکمرانی خوب است به گونه‌ای که شفافیت و مبارزه با فساد از ارکان توسعه‌یافتگی در دنیا است.

وی ادامه داد: اگر به فهرست توسعه‌یافتگی کشورها نگاه کنیم، کشورهایی که در مبارزه با فساد و شفافیت در رتبه‌های بهتری دارند از شاخص‌های بهتری در توسعه و رفاه برخورداراند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: برعکس آن، کشورهای توسعه‌نیافته در شاخص شفافیت و پاسخگویی پایین هستند، اگر خواهان دنبال توسعه ایم از شفافیت و پاسخگویی ناگریز هستیم.

 

فراهانی تاکید کرد: کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه چاره‌ای ندارند جز اینکه مسئله مبارزه با فساد و شفافیت و پاسخگویی را در دستورکار خود قرار دهند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه کاری که فساد می‌کند این است که انبان بودجه یک کشور را سوراخ سوراخ می‌کند، گفت: این سوراخ‌ها، چیزی در انبان و کیسه کشور باقی نمی‌ گذارند پس باید این سوراخ‌ها را بست.

فراهانی گفت: مقام معظم رهبری از چند حیث به مبارزه با فساد کمک کرده اند. رهبری با اختیاراتی که دارند می توانستند زندگی بسیار اشرافی گری داشته باشند اما با اطلاعاتی که داریم ایشان از ابتدای مسئولیت تا کنون ساده زیستی را برای خود و فرزندانشان در نظر گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه باید مسئله رفتن به سمت و سوی شفافیت و پاسخگویی را به رسمیت شناخت، اظهار کرد: گرجستان در سال ۲۰۰۰ از میان ۱۰۲ کشور مورد مطالعه رتبه ۸۵ کشور را داشت و جزو ۲۰ کشور فاسد بود در دهه گذشته شاگرد اول مبارزه با فساد بوده است و جایگاهش از ۱۷۷ کشور مورد مطالعه در رتبه ۴۴ است.

فراهانی به دلایل بهبود رتبه گرجستان در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: از مهمترین عوامل فساد در گرجستان سیطره دولت بزرگ بر اقتصاد بوده است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: عامل دیگر فساد در گرجستان در آن مقطع، ممنوعیت رسانه‌ها در پرداختن به موضوع فساد بود. در آن زمان سه تلویزیون عمومی وجود داشت که در دست دولت بود و رسانه‌ها و مطبوعات خصوصی هم حق ورود به این موضوع را نداشتند.

 

فراهانی با اشاره به اینکه فساد در آن زمان به عنوان فرهنگ در گرجستان تبدیل شده بود، گفت: مبارزه جدی با فساد از سال ۲۰۰۳ در دستورکار دولت قرار گرفت و دولت این کشور توانست رتبه فساد را کاهش دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: آنها برای این کار سه برنامه اساسی را برنامه‌ریزی کردند که شامل اصلاحات ساختاری، اصلاح مقررات و ایجاد نهادهای ناظر بود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: در گرجستان اقداماتی همچون جمله حذف نهادهای فساد زا، معرفی افراد و عوامل دست داشته در فساد انجام شد.

رییس شورای مرکزی حزب ندا با بیان اینکه در گرجستان در حوزه اصلاح مقررات نیز ۳ کار از جمله الکترونیکی کردن سیستم مناقصه‌های دولتی انجام شد، اظهار کرد: هر چقدر که ما همه چیز را در معرض دید مردم قرار دهیم از فساد جلوگیری می شود.

فراهانی گسترش رسانه ها، آزادی احزاب و راه‌‌اندازی تلویزیون‌های خصوصی را از عوامل یاری دهنده شفافیت بیان کرد و ادامه داد: اگر احزاب مختلف با دیدگاه‌های مختلف بتوانند اظهارنظر کنند، می‌توانیم نورافکن‌های مبارزه با فساد را فعال کنیم. دزدها در تاریکی دزدی می کنند اما وقتی نور افکن‌ها روشن می کنیم کسی جرات نمی‌کند دست به فساد بزند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار