رئیس انجمن علمی خاک ایران گفت: حاصلخیزی خاک در کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ منوچهر  رئیس انجمن علمی خاک ایران در همایش خاک در قزوین افزود: فرسایش سالانه خاک در کشور حدود ۱۵ تا ۱۶ تن در هکتار است و همین موضوع حاصلخیزی خاک را کاهش داده است.

گرجی افزود: بخشی از ریزگرد‌ها و گرد و غباری که در برخی فصول سال در کشور با آن مواجه هستیم ناشی از فرسایش بادی خاک است.

وی اضافه کرد:این اتفاق ناشی از از بین بردن خاک برای اجرای پروژه‌ها و ترمیم نکردن آن است.

رئیس انجمن علمی خاک ایران گفت: باید بخشی از بودجه پروژه‌ها به ترمیم خاک اختصاص یابد.

 مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی هم در این همایش گفت: از ۱۸ و نیم هکتاراز اراضی دارای ظرفیت برای کشاورزی،١٤ میلیون هکتار زیر کشت می‌رود.

سعید سعادت افزود: از این میزان ٦ میلیون هکتار به کشت دیم و ٨ میلیون هکتار به کشت آبی اختصاص دارد.

وی اعلام کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی مهمترین مأموریت و اولویت موسسه تحقیقات خاک و آب است.

 مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت : باید استاندارد‌های تدوین شده برای پساب به نحوی باشد که خاک آلوده نشود چراکه بر اثر تجمع مواد آلاینده آلوده، در باغات، دچار مشکل خواهیم شد.

سعادت بر ضرورت استاندارد سازی خروجی واحد‌های تصفیه فاضلاب تاکید کرد و گفت: اگر این استاندارد‌ها رعایت نشود، آلودگی خاک را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به کمبود آب گفت: امروز یکی از راه‌های جبران کمبود آب، بازچرخانی آن و استفاده از پساب تصفیه شده در بخش کشاورزی است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت : بیش از ۵۰ درصد خاک های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصر غذایی هستند که باید راهکار مناسبی در این باره اندیشیده شود.

کامبیز بازرگان در نشست هم اندیشی خاک افزود : مهمترین نیاز های جمعیتی هر کشور در سطح ملی ؛ امنیت غذایی است که حل این مسئله تنها با استقاده مناسب و معقول از منابع تولید موجود امکان پذیر است .

وی افزود : نگاه و رویکرد جامع نگر و سیستمی به مدیریت خاک کشور مهمترین راهکار در این حوزه است .

وی به اهمیت و ضرورت خاک و آب در کشور اشاره کرد و گفت : هم اکنون ۹۲ درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران بصورت آبی و ۸ درصد بصورت دیم کشت می شود که این موضوع نشاندهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب است که باید برنامه ریزی مناسب انجام شود تا دچار بحران آب نشویم .

بازرگان در ادامه ؛ افزایش جمعیت ، کاهش سطح اراضی بواسطه تغییر کاربری اراضی ، روند نزولی حاصلخیزی خاک ( شور شدن ، ورود نهاده های مختلف اعم از ضایعات فاضلاب و پساب های صنعتی و کودهای شیمیایی و آلی ) ، محدودیت منابع و رقابت بین بخشی ، خلا مدیریت جامع و نگرش سیستمی و فقدان قوانین جامع حفظ خاک و آب را از مهمترین محدودیت های منابع خاک کشور برشمرد .

بازرگان خاطر نشان کرد : جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دارای پتانسیل کشاورزی ، تقویت مواد آلی خاک ، توصیه مصرف علمی کودها و توجه به تناسب اراضی برای روشهای مختلف آبیاری می تواند مهمترین راهکار برای حفظ و صیانت از خاک باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  نیز گفت: ظرفیت و پتانسیل استان قزوین نقش مهمی در تامین مواد غذائی کشور دارد.

علی اکبر متقی فرد افزود: هم اکنون در استان قزوین سالانه ٦٠٠ هزار تن شیر تولید می‌شود که این میزان تا سال ١٤٠٠ به هزار تن افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

 

برگزاری همایش خاک در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار