به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 6 سال پیش خبر شکار یک فروند پهپاد پیشرفته RQ-170 آمریکایی توسط رزمندگان نیروی هوافضای سپاه پاسدارن، به تیتر اول تمام خبرگزاری های جهان بدل شد.
این پهپاد که به جانور قندهار ملقب است، در 13 آذر ماه سال 1390 در مرزهای شمال شرقی کشور و در حوالی شهر بردسکن، در حالی که در حین انجام ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران بود، به دام رزمندگان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد.
در ابتدا هنوز مشخص نبود که این پهپاد از کدام کشور وارد ایران شده است و یا اینکه متلعق به کدام کشور است اما از آنجایی که فناوری ساخت اینگونه پهپادها تنها در اختیار کشورهای قدرتمند و پیشرفته در حوزه هوافضا است و همچنین حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و عراق، این احتمال وجود داشت که این RQ-170 متعلق به آمریکا بوده و از خاک کشور افغانستان وارد ایران شده باشد.
** گزارش به فرمانده کل قوا درباره پرواز پهپادهای آمریکایی
پس از حضور نیروهای فرامنطقهای و به خصوص آمریکایی در جریان جنگهای عراق و افغانستان در منطقه غرب آسیا و به ویژه در مرزهای ایران، پرواز هواپیماها و پهپادهای جاسوسی و شناسایی آمریکاییها در منطقه و اطراف مرزهای ایران و سایر کشورهای منطقه افزایش چشمگیری به خود گرفته بود.
بنا بر گفته سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوای فضای سپاه، در آن برهه گزارشاتی که از پرواز این پهپادها در سلسله مراتب نظامی به محضر فرمانده کل قوا میرسید، موجب شد تا امام خامنهای تاکیدات فراوانی به فرماندهان نیروهای مسلح برای ضرورت رصد و مقابله با این پرندههای بدون سرنشین داشته باشند.
بیشتر بخوانید: سپاه پاسداران یک فروند پهپاد متجاوز دشمن را به زمین نشاند
بر هیمن اساس، یگانهای پدافند هوایی و جنگ الکترونیک نیروهای مسلح ماموریت مییابند تا هرگونه پرواز هواپیماهای نیروهای فرامنطقهای از پایگاهها و ناوهای آنان در کشورها و آبهای منطقه را به دقت رصد کنند.
این اقدام موجب موفقیتهایی مانند به دام انداختن پهپادهایی مانند اسکن ایگل و شادو 200 آمریکایی توسط سپاه شده و باعث میشود اطلاعات مفیدی از انواع پهپادهای آمریکایی که در پایگاههای آمریکا در منطقه موجود بودند به دست نیروهای ایرانی بیافتد.
** شکارِ بزرگ
اما در این بین اخباری مبنی بر وجود یک نوع پهپاد پیشرفته به نام RQ-170 در پایگاههای آمریکا به نیروهای ایرانی میرسد که تا آن روز اطلاعات چندانی از آن در دست نبود. بعدها مشخص میشود این پهپاد که به جانور قندهار مشهور است از پایگاه نظامیان آمریکا به پرواز در آمده و در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا سیا است و برای ماموریت خاصی به این منطقه آمده است.
سرانجا در 13 آذراه سال 1390 پهپادRQ-170 در مرزهای شمال شرقی ایران و در حوزه شهر بردسکن توسط نیروهای پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه شکار شد.
در همان ابتدای امر این احتمال وجود داشت که نیروهای آمریکایی اقداماتی برای انهدام و یا بازپس گیری این پهپاد انجام دهند. سردار حاجی زاده در این باره گفت: دو احتمال وجود داشت، یکی اینکه آمریکاییها اقدام به هلی برن نیرو در منطقه شکار پهپاد کنند که این احتمال ضعیف بود زیرا آمریکاییها نمیخواستند دوباره خود را درگیر موضوع دیگری کنند. احتمال دیگر این بود که این منطقه از سوی آنها بمباران شود. برای مقابله با این اقدام آمریکاییها، به تمام پایگاههای موشکی در تمام کشور آماده باش داده شد تا در صورت اقدام آمریکاییها، پایگاههای آنها در منطقه موشک باران شود.
** از تکذیب تا تایید
مقامات آمریکایی ساعتی پس از انتشار این خبر، ابتدا اصل موضوع را تکذیب و اعلام کردند که ایالات متحده چنین پهپادی را گم نکرده است. ساعتی بعد اما، نیروی هوایی آمریکا از گمشدن یک فروند پرنده بیسرنشین خود از اسکادران پهپادهای RQ170 خبر داد و اعلام کرد که این پهپاد دچار نقص فنی در سیستم موقعیتیابی خود شده و در جایی سقوط کرده است اما نیروی هوایی قادر به یافتن آن نیست.
تأیید و تکذیبها ادامه داشت و اکثر رسانههای مطرح جهان درباره شکار بزرگ ایران صحبت میکردند، اما مقامات آمریکایی همچنان از تأیید شکار این پرنده بدون سرنشین توسط ایران طفره میرفتند تا اینکه تصاویر و فیلم آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.
با اثبات آمریکایی بودن این پهپاد و موفقیت بینظیر ایران در شکار آن، باراک اوباما رسماً اعلام کرد که از ایران خواسته که آن را به آمریکا بازگرداند اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتاً گفتند که هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمیدهند.
اما ماجرا به همینجا ختم نشد و یک سال بعد فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد: "تمام اطلاعات آرکیو 170 رمزگشایی شد".
سردار حاجیزاده در تشریح ویژگیهای این پهپاد بهخصوص موتور آن گفته بود: موتور این پهپاد، اختلاف دما با محیط ایجاد نمیکند و به همین خاطر با حسگر حرارتی قابل ردگیری نیست. صدای موتور از مسافتی خاص به بعد، قابل شنیدن نیست و ابر سفید نیز به جا نمیگذارد. همچنین رنگ پهپاد بهگونهای است که از فاصلهای خاص به بعد قابل رؤیت نیست.
** فاز مهندسی معکوس؛ سیمرغ متولد شد
اما این پایان ماجرا نبود و سپاه پاسداران تلاش برای "مهندسی معکوس" این پهپاد را پس از رمزگشایی تمام حافظههای آن، آغاز کرد، چیزی که سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مهرماه سال 92 درباره آن اعلام کرد: تمام حافظهها و کامپیوترهای آرکیو 170 رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی از آرکیو170 و بهینه سازیهایی که نیروهای ما روی "مدل معکوسشده" آن انجام دادهاند، اعلام خواهد شد.
خبرهای ضد و نقیض ادامه داشت تا اینکه، 21 اردیبهشت ماه سال 93، فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند و در جریان این دیدار نمونه ایرانی این پهپاد رونمایی شد.
پس از رونمایی از این پهپاد، سپاه پاسداران از مردم خواست که یک نام برای این پهپاد پیشنهاد بدهند و چند روز بعد، با انتخاب مردم، "سیمرغ" نام نسخه ایرانی آر کیو 170 شد.
پس از آن در آبان ماه همان سال تصاویری از پرواز این پهپاد به نمایش در آمد که نشان داد ایران توانسته است به تکنولوژی ساخت پهپاد پیشرفته آرکیو 170 دست پیدا کند.
** فرزندان جدید آرکیو 170 ایرانی
دو سال بعد و در مهرماه سال 95 در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه نمونه هایی از پهپاد صاعقه که همان پهپاد آرکیو -170 ایرانی بود جهز به بمب به نمایش در آمد تا ایران نشان دهد علاوه بر استفاده شناسایی از این پهپاد نمونه تهاجمی آن را نیز ساخته است.
در آن نمایشگاه همچنین تعداد دیگری از پهپادها غنیمتی ایرانی و نمونه مهندسی معکوس شده آنها نیز به نمایش گذاشته شد تا قدرت ایران در عرصه شکار و همچنین تولید انواع پهپاد به نمایش گذاشته شود.
حالا امروز ایران به یکی از قدرتهای پهپادی منطقه و جهان بدل شده به طوری که حتی می تواند عملیاتهای خود در آن سوی مرزها مانند آنچه در حمله موشکی به مقر تروریستها داعش در سوریه رخ داد را آنلاین به تصویر بکشد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
ماجرای شکار پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروی هوافضای سپاه چه بود؟
ویدیویی که از نمونه ایرانی دیدم به وضوح محل خروج دود و در نتیجه گرمای موتور که از دو بخش انتهایی بالها بیرون می آمد کاملاً مشهود بود
امیدوارم این ایراد حل شود
یا علی مدد