دانشمندان از پیدا شدن یک فسیل بزرگ متعلق به تخم‌های موجوداتی که ۱۲۰ میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند، خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، فسیل 200 تخم متعلق به «پتروسورها» یا خزندگان بالدار در یک مکان باستانی پیدا شده است. این تخم‌ها به گونه ای از خزندگان به نام «Hamipterus tianshanensis» تعلق دارند که حدود 120 میلیون سال پیش بر فراز منطقه‌ای که حالا شمال غرب چین است، پرواز می‌کردند.

صدها تخم متعلق به موجودات ماقبل تاریخ در چین پیدا شد

دیرینه‌شناسانی که این تخم‌ها را کشف کردند می‌گویند تعداد این تخم‌ها بسیار زیاد است و به نخستین جنین‌های سه‌بعدی پتروسورها در میان آنها دست یافته‌اند. این نمونه‌ها -که تا حد زیادی حفظ شده‌اند- به محققان امکان تحقیق درباره پتروسورهای ماقبل تاریخ را می‌دهند.

پیش از این اطلاعات کمی درباره پتروسورها در دست بود و به چند تخم که در سال 2004 در آرژانتین و چین کشف شدند محدود بود. پیشتر دانشمندان اصلا نمی‌دانستند خزندگان بالدار، تخم گذار هستند. اما این توده جدید که شامل استخوان‌هایی از خزنده‌های بالغ نیز هست اطلاعات زیاد و روشنی درباره لانه‌سازی آنها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

دکتر «شیائولین وانگ» از آکادمی علوم چین یافته های این اکتشاف را در مجله «Science» چاپ کرد. دکتر وانگ در این مقاله نوشت او و همکارانش از سی‌تی اسکن برای مشاهده جنین‌های دست‌نخورده درون 16 تخم استفاده کردند.

تحقیق روی این جنین‌ها نشان داد ساختار جمجمه‌ها که برای پرواز بسیار است در این موجودات توسعه نیافته است. پس به نظر می‌رسد این موجودات در بدو تولد توانایی پرواز نداشتند و والدینشان باید از آنها مراقبت می‌کردند.

فسیل‌های مذکور اطلاعات بیشتری درباره روش زندگی پتروسورها برملا کردند. به نظر می‌رسد تخم این خزندگان، نرم پوسته بوده و باید در زمین دفن می‌شده است. احتمالاً این تخم‌ها شباهت زیادی با تخم‌های مارمولک داشته‌اند. البته پتروسورها مانند پرندگان روی تخم‌ها نمی‌نشستند و آنها را در زمین دفن می‌کردند تا گرم شوند.

انتهای پیام/

کشف صدها تخم متعلق به خزندگان بالدار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
چه عجیبه
آخرین اخبار