آخوندی گفت: با افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار به طور قطع در چند سال آینده این شهر به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل خواهد شد.

چابهار در آینده‌ای نزدیک به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل می‌شود/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ چابهار در شبکه حمل و نقل جهانی قرار می‌گیرد/ بهسازی جاده چابهار- زاهدان در دستورکاربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار درباره جزییات افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار کرد: امروز  اتفاق بسیار بزرگی در چابهار در جنوب شرقی ترین نقطه کشور رخ داده است که ما افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن داریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، دروازه ملل و مسیری به سمت شبه قاره هند و سایر کشورهای پیرامون دریای عمان و آغاز یک کریدوری به سمت شمال است که می تواند جنوب را به شمال و کشورهای پیرامون شمال ایران همچون روسیه، چین و آسیای میانه و اروپا وصل کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: شهر چابهار شهر بسیار کوچکی است و با این اتفاق به طور قطع در چند سال آینده این شهر به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل خواهد شد. همچنانکه اگر بندرعباس امروز را با ۳ دهه پیش آن مقایسه کنید، رشد چندین برابری داشته است. به طور قطع چابهار نیز در آینده یکی از قطب‌های جاذب جمعیت خواهد شد.

توجه به فرصت‌های مناسب شغلی در چابهار

وی خطاب به جوانان گفت: چابهار فرصت بسیار بزرگی برای هرنوع فعالیت شغلی و تجاری است. جوانان کشور می‌توانند در حوزه استارتاپ‌ها و حوزه‌های مختلف، حوزه صادرات، شرکت‌های حمل و نقلی و شرکت‌هایی که می‌توانند به شرکت های حمل و نقلی و همچنین صادراتی پشتیبانی دهند فعالیت داشته باشند. در هر صورت افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار و آغاز دیگر فازهای آن اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران و اقتصاد منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: فکر می‌کنم چابهار و جنوب‌شرق کشور تنها جایی برای کارکردن نیست، بلکه جایی برای زندگی کردن است. چابهار منطقه‌ای با چند هزار سال سابقه تمدنی است که خودش کانون توسعه و فرهنگ است. به همین دلیل به افرادی که به سمت تهران کوچ می‌کنند می‌گویم که شهر شلوغ تهران با مهاجرت‌ها در حال حاضر دچار مشکلات عدیده‌ای است به همین دلیل نیز شاید چابهار جایی زیباتر برای زندگی باشد.

در کنار دریا می‌توان هزاران شغل  ایجاد کرد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جوانان می‌توانند با سرمایه‌های خرد به چابهار رفته و در آنجا مشغول به کار شوند، ‌ گفت: هرکسی ابتکار داشته باشد خودش راه خود را پیدا می‌کند. مهم این است که افراد ابتکار و نوآوری داشته باشند. اینجا دریا است و در کنار دریا هزاران شغل می‌توان ایجاد کرد .

وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران درباره میزان هزینه کرد، اعتبار و نقشی که بندر شهیدبهشتی چابهار در اقتصاد منطقه و کشور ایفا می کند، تصریح کرد: چابهار یکی از بنادر بسیار استراتژیک ایران است. چیزی که ما انتظار داریم این است که بندر شهیدبهشتی چابهار چیزی معادل بندر شهیدرجایی بندرعباس شود. بنابراین ظرفیت نهایی که برای بندر شهید بهشتی چابهار در نظر داریم چیزی در حدود ۸۰ میلیون تن در سال است.

هزینه ۳۵۰ میلیون دلاری در بندر شهید بهشتی چابهار

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسانده‌ایم و تاکنون نیز بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و این سرمایه گذاری تا ۸۵۰ میلیون دلار ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر بحث بندر، مهم آن است که بتوانیم در این منطقه، پشتیبانی‌های لازم را داشته باشیم. 

زیرسازی ریلی چابهار تا ایرانشهر ۵۰ درصد پیشرفت کرده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته بسیار مهم این است که این بندر جزو شبکه حمل و نقل جهانی قرار بگیرد. بنابرین ارتباط ریلی بندر با شبکه ریلی ایران که پس از آن این منطقه را به شبکه ریلی آسیا و تا شبکه ریلی اروپا وصل می‌کند، نکته مهم دیگری است. به همین دلیل نیز همزمان با بحث بندر چابهار ما بحث ریل چابهار به سمت زاهدان را در دست اجرا داریم که خوشبختانه زیرسازی ریلی چابهار تا ایرانشهر ۵۰ درصد پیشرفت کرده است، همچنین بخش چابهار به سمت زاهدان نیز شروع شده با حدود ۴ تا ۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با سرعت کار را پیش می‌بریم.

آخوندی ادامه داد: فکر می‌کنم که بندر شهیدبهشتی چابهار می‌تواند دروازه کریدور مهمی باشد که جنوب را به شمال و غرب وصل کند.

این مقام مسئول گفت: در هر صورت این اتفاق بسیار بزرگی است هم برای ایران که بتواند یک مبدا بسیار بزرگ و مهمی را در کریدور شمال و جنوب و غرب داشته باشد و هم برای منطقه سیستان و بلوچستان که بتواند این منطقه را از جهت کیفیت زندگی و درآمد و ارتقای معاش مردم ارتقای جدی بدهد.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های وزارت راه برای توسعه زیرساخت‌ها برای جاده‌های آن منطقه برای ترانزیت و وصل به آسیای میانه و افغانستان، گفت: اکنون جاده‌ای بین چابهار – زاهدان داریم که البته بخشی از جاده از کیفیت پایینی برخوردار است که باید به آن رسیدگی کنیم .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار