مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۲۸ هزار تن شلتوک در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ کیانوش حمیدیان گفت: هم اکنون حدود ۵ هزار و ۸۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت برنج رفته و پیش‌بینی می‌شود از این اراضی ۲۸ هزار تن شلتوک برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیشترین میزان تولید برنج در استان را مربوط به دورود دانست و افزود: حدود ۳ هزار و ۴۵۶ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی افزود: برنج محصولی آبدوست بوده که تولید آن با رنج و مشقت بسیار همراه است. برنج بلافاصله بعد از نشا‌کاری و در مرحله گلدهی به کم‌آبی و تنش رطوبتی خیلی حساس است و باید دقت شود در دو مرحله فوق، مزرعه بدون آب نباشد. بیشترین ماده تشکیل‌دهنده برنج کربوهیدرات یا نشاسته است و منبعی از فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین‌های B۱ و B۲ محسوب می‎شود.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هم از تولید صد تن بذر پرورشی در استان خبر داد و گفت: کشور به ارقام مختلف گندم و جو متناسب با اقلیم و شرایط متنوع آب و هوایی مناطق گوناگون نیاز دارد و در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود. مواردی از جمله شوری، کم‌آبی، آفات، بیماری‌ها و... نیاز به ارقام و بذور اصلاح‌شده سازگار را با شرایط حاکم نشان می‎دهد.

«طهماسب حسین‌پور» با اشاره به کشت بذور پرورشی ۱، ۲ و ۳ گندم در ایستگاه تحقیقاتی سراب چنگایی افزود: حدود ۲۰ هکتار از اراضی منطقه با استفاده از ارقام اصلاح شده جدید کشت شده است. ارقام آبی استفاده شده شامل چمران ۲، شوش و مهرگان بوده و کریم، کوهدشت، آفتاب و قابوس نیز رقم‌های دیم مورد استفاده هستند.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود صد تن محصول تولید شود که پس از بوجاری، آماده تحویل به کشاورزان می‌شود.

انتهای پیام/د


۲۸ هزار تن شلتوک در لرستان برداشت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.