مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در حال حاضر پوشش درخت کنار در بیش از ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان قابل مشاهده است.

پوشش درخت «کنار» در بیش از ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  سهیل مهاجری ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنارزارها در استان بوشهر تیپ‌های مختلفی دارند و به‌عنوان یک گونه‌ای منحصر به‌فرد بیشتر بوشهری‌ها حداقل یک بار خاطره‌ای از چیدن این میوه کوچک و خوش‌مزه در مراتع استان دارند.

وی پراکنش این درخت در شهرستانی دشتستان، دشتی، جم و کنگان را بیشتر از سایر شهرستان‌های استان دانست و تصریح کرد: در مجموع بیش از ۱۷ هزار هکتار از مراتع و دشت های این شهرستان ها پوشیده از درخت کنار هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به صرفه اقتصادی و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه کنار، گفت: ما از نگهداری، کشت و توسعه درخت کنار در استان حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کل جنگل‌های دست کاشت استان ۲۹ هزار هکتار است که گونه‌های مختلفی کنار در ۵ درصد از آن به صورت تلفیقی همراه باگونه ایی مانند کهور ایرانی، سالیسینا و ...استفاده شده است.

مهاجری به جنبه های تجاری این درخت بومی استان نیز پرداخت و تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده، به‌خصوص تولیدکنندگان شامپو، از برگ درختان کنار استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل، تجارت برگ کنار نیز بازار پررونقی دارد.

وی اضافه کرد: از برگ این گونه در استان در اراضی مستثنیات شهرستان دشتستان و دربخش ارم در حدود ۴ تن برداشت و برای کارخانه سدر یکی از استان های مجاور فرستاده میشود و در استان نیز مردم محلی از میوه آن استفاده می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون از دام‌های استان از نظر خوارک دامی به درخت کنار وابسته هستند که روزانه در مراتعی با مساحت یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار چراء می‌کنند.

وی گفت: مضافا این گونه دارای خواص دارویی (برگ و ریشه)، خوراکی انسانی و دام (بذر)، علوفه ای (برگ)، صنعتی(چوب) و سوخت(هیزم) را دارد که در مجموع می تواند بعنوان بهترین گونه بومی استان در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/پ

بیش از ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان بوشهر تحت پوشش درخن کنار هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.