رئیس‌جمهور اوکراین گفت در آینده نزدیک در این کشور درباره عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه از برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آینده نزدیک خبر داد.

او ابراز امیدواری کرد در این همه پرسی رای «آری» به پیروزی برسد، موضوعی که می‌تواند روابط با مسکو را با تنش بیشتر رو به رو کند.

رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در سخنانی بدون اشاره به جزئیات گفت در آینده نزدیک در اوکراین درباره عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو همه پرسی برگزار خواهد شد.

پوروشنکو با وعده اینکه «نتیجه کاملا مثبت» در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا رقم بخورد و بیان اینکه اوکراین به روند عضویت اروپا -آتلانتیک کاملا متعهد است افزود من معتقدم که مردم از این طرح حمایت خواهند کرد.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که آخر اکتبر و اوایل نوامبر انجام شد، ۵۶ درصد اوکراینی‌ها موافق عضویت در اتحادیه اروپا هستند و حدود ۴۳ درصد از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند. مخالفان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو به ترتیب ۳۳ و ۱۳ درصد است.

اوکراین بعد از روی کار آمدن دولت طرفدار غرب در فوریه ۲۰۱۴ در پی اعتراضات مردمی، و تصمیم روسیه برای الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، یک ماه بعد از آن و با آغاز مناقشه مرگبار در مناطق جدایی طلب شرق این کشور عضویت در ناتو را خواستار است. قبل از این تحولات حدود ۲۰ درصد اوکراینی‌ها موافق عضویت در ناتو بودند. کیف تاکنون توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا به ویژه برای تسهیل مبادلات تجاری و معافیت روادید با اغلب کشور‌های عضو اتحادیه اروپا امضا کرده است. این توافقنامه که به عنوان مقدمه‌ای برای عضویت احتمالی اوکراین تلقی می‌شد اول سپتامبر اجرا شد.

انتهای پیام/

برگزاری همه‌پرسی در اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار