وزیر بهداشت و درمان گفت: نسبت به فروش کلیه و اعضای بدن معترض هستم و از نظر ما انجام چنین کارهایی دور از انسانیت است.

نسبت به فروش اعضای بدن معترض هستم/ تلفات کم زلزله کرمان نشان دهنده اهمیت به مساله پیشگیری استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی صبح امروز در حاشیه مراسم جشن نفس که در برج میلاد برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در ایران سالیانه هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و در زمانی که فرد دچار این عارضه شده  حیات اعضاتا ساعاتی ادامه دارد.

 وی بیان کرد: با اهدای عضو هر کدام از هشت هزار مرگ مغزی باعث نجات جان 8 نفر و همچنین کاهش معلولیت برای 53 نفر می‌شوند که از این تعداد در حدودچهار هزار نفر ویژگی اهدای عضو را دارند.

هاشمی با بیان اینکه اکنون تعداد 900 نفر رضایت اهدای عضو فرزندان خودشان می‌دهند تا از اندام‌های آنها برای بیماران استفاده شود و به نظرم اینکار نیازمند فرهنگ‌سازی است.

ایران رتبه اول اهدای عضو درآسیا، آفریقا و کشورهای اسلامی رادارد

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از نظر اهدای عضو کشور ما رتبه اول را در میان کشورهای آسیا، آفریقا و کشورهای اسلامی دارد، اظهار کرد: اهداء اعضای 57 درصد از بیماران کلیوی از راه اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی تامین می‌شود به طوری که سالیانه 2500 مورد از این طریق عضو دریافت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی در کنار خانواده ایثار‌گر اهدای عضو هستند، افزود: رسانه و مردم نقش مهمی در توسعه فرهنگ اهدای عضو در کشور دارند و در بین کشورهای اسلامی این فرصت برای ما با وجود اینکه در دستورات دینی محدودیت‌داریم اما امام راحل(ره) با فتو‌ای خود جان هزاران انسان را نجات داده و امروزه همه مراجع کشور ما در این فتوا باقی مانده‌اند.

 هاشمی ادامه داد: اهدای عضو یک کار منطقی است زیرا بعد از مرگ اندام‌ها زیر خاک می‌رود و بهتر است اعضای حیاتی در بدن افراد زندگی دوباره‌ای به بیماران ببخشد.

 وزیر بهداشت در خصوص زلزله امروز کرمان اظهار کرد: خوشبختانه این زلزله در ساعت 6 و 02 دقیقه صبح به میزان 6.1 ریشتر در استان کرمان اتفاق افتاد و خوشبختانه تا به این لحظه تلفات جانی نداشته و بر اساس گزارش‌های اولیه تنها 46 مصدوم از جمله دانشجویی که از طبقه دوم خودش را به پایین پرت کرده بر جای گذاشته است که الحد‌ولله این فرد مصدو‌میت نه چندان شدیدی دیده‌است.

 وی با اشاره به اینکه از سال 83 به بعد بسیاری از خانه‌ها مقاوم سازی شده و همین امر باعث کاهش تلفات و تخریب شده است، تاکید کرد: این مسئله نشان‌دهنده این است که پیشگیری بهتر از درمان است و اگر پیشگیری درست انجام شود تلفات کمتری در زمان وقوع حادثه رخ می‌دهد.

 وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر فروش اعضای بدن، اظهار کرد: ما در یک 2 راهی قرار گرفته‌ایم زیرا از یک طرف جان مردم به خاطر نرسیدن اعضای بدن در خطر است و به خاطر همین امر متاسفانه روزانه چندین نفر فوت می‌کنند و از طرفی دیگر مردم بخاطر بعضی مسائل اقتصادی اقدام به اینکار می‌کنند.

 وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ اهدای عضو باید مردم و حتی بستگان فرد فوت شده کمک کنند همچنین برای کاهش فروش اعضای بدن که بیشتر کلیه است باید در کشور ریشه فقر را با کمک دولت و مجلس از بین ببریم.

 هاشمی با اشاره به اینکه من نسبت به فروش کلیه و اعضای بدن معترض هستم، ادامه داد: ما اگر اینکار را منع کنیم زندگی افرادی از بین می‌رود و وقتی در مقام تصمیم قرار می‌گیریم اجرای بسیاری از کارها سخت می‌شود و ما نمی‌توانیم این اقدامات بدون ارائه راه‌حلی انجام بدهیم و از نظر ما انجام چنین کارهایی دور از انسانیت است.

 وی با اشاره به اینکه باید از شایعه پراکنی و سیاه نمایی جلوگیری شود، گفت: کسی که کلیه‌های خود را در معرض فروش قرار می‌دهد کار زشتی انجام داده که این نوع کار بیشتر بخاطر افتادن مردم در زیر خط فقر است که این گونه اقدامات پسندیده مردم و انقلاب نیست در حال یکه کار اهدای عضو اخلاقی‌ترین روش برای کشورمان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
خدا همه رو از گرفتاری نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
منم میخام یکی از کلیه هامو بفروشم چون به پولش نیاز دارم ،اگه این کارو نکنم نمیتونم به تحصیل بچه هام کمک کنم،وقتی مجبور باشی برای ادامه زندگی به فروش کلیه تن بدی ،دیگه انسانیت معنی نداره ،
آخرین اخبار