نور خورشید تشکیل شده از گسترده امواج نوری مختلف که هر کدام از آنها نقش اساسی ایفا می کنند، در این میان مادون قرمز موجود در آن باعث گرمای زمین می شود.

آزاده هورنام، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در گفتگو با خبرنگار گروه نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: طیف نوری که از خورشید به زمین می رسد گستره ای از امواج مرئی تا نزدیک مادون قرمز و فرابنفش را در بر می گیرد.

وی افزود: نوری که با ما چشم هایمان احساس می کنیم در گستره امواج مرئی است و مادون قرمز موجود در تابش خورشید ایجاد گرما می کند و اشعه فرابنفش آن را به واسطه برنزگی و آفتاب سوختگی می توانیم حس کنیم.

هورنام اظهار داشت: هوای گرم محتوی آب بخار شده از سطح اقیانوس ها بالا رفته و چرخه انتقال دما در جو را پیش می برد.

**در تشکیل یخچال های خورشید نقش دارد

وی تصریح کرد: زمانی که هوای گرم با ارتفاعات جایی که دما کم می شود و بخار آب متراکم شده به ابر تبدیل می گردد و در نهایت با بارش باران چرخه آبی تکمیل می شود.

هورنام عنوان کرد: انرژی خورشیدی توده های هوا را گرم کرده و این گرما باعث اختلاف فشار هوا می شود و باد پدید می آید.

وی گفت: خورشید در تشکیل یخچال ها نیز تأثیر بسزایی دارد به گونه ای که نور خورشید به شکل تصادفی بخش های کوچکی از برف را بخار می کند و سوراخ های کوچکی را در سطح صاف برف و یخ پدید می آورد.

هورنام اظهار داشت: حفره هایی که به وجود می آید به صورت یک عدسی، انرژی تابشی خورشی را در مرکز خود متمرکز می کند.

وی تصریح کرد: در نهایت حفره عمیق و عمیق تر می گردد و به تدریج یخچال های بزرگ سوزنی شکل می گیرد که دور یک حفره را فرا گرفته اند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.