رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشوردر این جلسه دایر شدن بنیاد‌های فرزانگان را از مهم‌ترین اهداف بهزیستی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ دکتر سلمان‌نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشوربا اشاره به اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت سالمندان دو برابر شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ۱۳ سال آینده جمعیت سالمندان کشور مجددا دو برابر شود و این آمار در سال ۲۰۵۰ به ازای هر سه نفر یک سالمند خواهد رسید.
سلمان نژاد با بیان اینکه باید برای تامین منابع مالی در زمان سالمندی افراد فکری شود، افزود: باید ترسیم درستی از آینده داشته باشیم و براساس این ترسیم، برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید از نگاه حمایتی از سالمندان باید از بهزیستی خارج کنیم، بیان کرد: بهزیستی یک دستگاه موثر در امر سالمندی است، اما باید سایر دستگاه‌ها نیز در این موضوع ورود پیدا کنند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه قریب به ۹۰ درصد سالمندان خارج از جامعه هدف بهزیستی هستند، و این افراد زیر پوشش سایر دستگاه‌ها قرار دارند گفت:: وزارت رفاه وظایفی کاملا روشن در زمینه شورای سالمندی دارد و امید است شورای سالمندی و کمیته‌های تخصصی بتواند فعالیت موثری در این زمینه داشته باشد.
سلمان نژاد با اشاره به نگارش سند حمایتی از سالمندان افزود: بررسی امکان استفاده از سند و کاربردی بودن آن براساس پایش سند در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است
وی با اشاره به اینکه سند حمایتی از سالمندان باید براساس نیاز جامعه هدف باشد، گفت: این سند باید بتواند نیاز‌های همه این افراد در شهر‌های مختلف مناطق گوناگون کشور را در نظر بگیرد.
سلمان‌نژاد با اشاره به اینکه بنیاد‌های فرزانگان باید بازوی همکاری دولت باشد ودایر شدن بنیاد‌های فرزانگان یکی از اهداف بهزیستی است بیان کرد: در تلاش برای ایجاد شیوه‌نامه برای بنیاد‌ها هستیم.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی سالمندان یکی از موضوعات مورد تاکید در کشور است، گفت: این توانمندسازی باید از طریق ایجاد اشتغال و آموزش سالمندان مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دبیرخانه شورای سالمندان با اشاره به اینکه بانک مراقبین سالمندان در کشور ایجاد می‌شود، اظهار کرد: برای این افراد دوره‌های ویژه در نظر گرفته خواهد شد.
موسوی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند تنها متولی ساماندهی سالمندان باشد گفت:: دولت سازو کار‌های لازم رادر این زمینه ندارد و باید سازمان‌های مردم نهاد کمک یار باشند.
موسوی با بیان اینکه اقدامات انجام شده نوید خوبی برای فعالیت‌ها در حوزه سالمندی است گفت:: باید سازوکار‌های تکریم سالمندان از سوی مسئولان ذیربط به خوبی مهیا شود تا این فرهنگ بیشتر رواج یابد.
وی تکریم سالمندان را بر اساس قومیت‌ها متفاوت دانست و گفت:استان زنجان از استان‌های پیشرو در زمینه تکریم سالمندان است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه انجمن‌ها می‌توانند به عنوان اتاق فکر برای سالمندان باشند تا از تجارب سالمندان در جامعه استفاده شود تصریح کرد: نهاد‌های غیردولتی فضای بهتری برای فرزانگان و پیشکسوتان فراهم می‌کنند تا با کوله باری از تجربه در جامعه زندگی کنند.
موسوی افزود: سند ملی سالمندان باید پیگیری شده و در راستای تکریم بیشتر این قشر تلاش شود.
وی بر ضرورت عملیاتی شدن برنامه‌های سالمندان تاکید کرد و بیان داشت:بنیاد‌های فرزانگان باید هر چه سریعتر در استان راه اندازی شود.


انتهای پیام/ع

دوبرابر شدن جمعیت سالمندان از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۵

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.