در هفته گذشته، طرح «کتابخانه صنعت» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مراکز صنعتی برگزار شد.

کتابخانه صنعت راه اندازی شد/ کتاب‌گردی معاون هنری وزیر ارشاد در شهر کتاب فرشتهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته رخ داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

 

زمان برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مشخص شد

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دبیری محسن جوادی از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

صربستان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه سی و یکم حضور خواهد داشت و چین و ژاپن نیز به ترتیب مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های 2019 و 2020 خواهند بود.

 

کتابخانه صنعت راه اندازی شد

سید احمد موسوی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۱ و فرهنگسرای تهرانسر گفت: طرح «کتابخانه صنعت» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مراکز صنعتی این منطقه برگزار شده است. این طرح از ۲۳ آبان ماه آغاز شده و کتابخانه‌های منطقه ۲۱ شامل کتابخانه مسجدالنبی (ص)، کتابخانه حزین لاهیجی و کتابخانه استاد معین نیز در آن مشارکت دارند.

وی افزود: در این طرح که به مبادله کتاب بین کارکنان مراکز صنعتی منطقه ۲۱ اختصاص دارد، بیش از دو هزار جلد کتاب توزیع شده که شامل کتاب‌های اهدایی مردم و کتاب‌های خریداری‌شده توسط کتابخانه‌هاست.

مدیر فرهنگسرای تهرانسر ادامه داد: طرح کتابخانه صنعت با توجه به نیاز منطقه و حضور کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعدد در منطقه ۲۱ و با هدف افزایش سرانه مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی پیش‌بینی شده است و در آن کارکنان کتاب‌های مطالعه شده و بدون استفاده خود را با کتاب‌های دیگر مبادله می‌کنند.

 

«لطیفه‌های زیر خاکی» منتشر شد

دو جلد دیگر از«لطیفه‌های زیر خاکی» در انتشارات مدرسه منتشر شد. «لطیفه‌های طرب‌انگیز» از بوستان و گلستان سعدی و «لطیفه‌های عرفانی» از تذکرة الاولیاء فریدالدین عطار نیشابوری توسط علیرضا لبش بازنویسی شده و تصویرگری آن بر عهده رضا مکتبی است.

لبش در مورد این کتاب‌ها گفت: این دو جلد کتاب از مجموعه پنج جلدی لطیفه‌های زیر خاکی است که جلد اول آن با نام «لطیفه‌های دلگشا» مربوط به عبید زاکانی بود. دو جلد بعدی یکی «لطیفه های طرب انگیز» است که مربوط به سعدی است. لطیفه‌هایی از بوستان و گلستان که برای نوجوان جذاب است را نیز انتخاب و آن‌ها را بازنویسی کردم. «لطیفه‌های عرفانی» را هم از تذکرة الاولیاء جمع‌آوری کرده ام. دو جلد دیگر از این مجموعه پنج جلدی را نیز داریم که فعلا در دست تصویرسازی است.

 

 

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در مشهد برپا می‌شود

نشست خبری هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، در پاتوق خبر با حضور سردار حق طلب رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، سردار ناظری معاون نشر سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و صفری نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ متعالی است، گفت: کتاب، مؤثرترین عامل و ابزار برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است. در پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از 8 سال قبل به این طرف، احساس کرد انتقال فرهنگ دفاع مقدس که وظیفه همه مردم است، می تواند از طریق بهترین روش که فرهنگ کتابخوانی است، ممکن شود.

وی افزود: در همین راستا از سال 89 برای اولین بار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزار شد. این نمایشگاه توانست یک هم افزایی بین مؤلفان و ناشران دفاع مقدس ایجاد کند. امسال هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار خواهیم کرد. تا حدی سعی می کنیم با این کار وظیفه ای که سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس دارد، ادا شود.

 

کتاب‌گردی معاون هنری وزیر ارشاد در شهر کتاب فرشته

در مراسم کتاب‌گردی امسال در شهر کتاب فرشته، چهره هایی چون علی مرادخانی، علیرضا سمیع آذر، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، تینا پاکروان، جابر قاسمعلی، مرتضی کاظمی، سیدمحمد بهشتی و... حضور داشتند.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آیین کتاب گردی مجموعه شهر کتاب فرشته با ابراز خوشحالی از حضور در این آیین، استقبال خوب مردم از این اتفاق را نویدبخش دانست و بیان کرد: حضور مردم و به ویژه جوانان در چنین مراسمی، به نوبه خود نویدبخش آینده ای روشن در این زمینه است. به هر حال حوزه مکتوب با شرایط ادراکی و استنباطی افراد از محیط پیرامونشان رابطه‌ای مستقیم دارد، علاوه بر این افراد در سنین متفاوت، سلایق گوناگونی در انتخاب کتاب دارند. در واقع هر اندازه که به نظام ارزشیابی اجتماعی نزدیک تر می شوند، کتاب‌هایی با محتوای متفاوت تری برمی‌گزینند. در این میان انتخاب کتاب به مانند انتخاب لباس، از مهم‌ترین المان‌های نمایانگر جهان بینی افراد در سنین مختلف است. در سنین بزرگ‌سالی، افراد به باورها و هنجارهای متفاوتی می رسند که خود به آنها دست یافته‌اند. در این سنین فرد می خواهد به درک جامع تری از جامعه اطراف خود دست یابد و در همین راستا به یک انتخاب می رسد که در این بین کتاب از مهم ترین نمادهای جریان شناختی ذهن افراد است.

 

انتهای پیام/

 

رويدادهای ادبی در هفته دوم آذر ماه 96

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار