دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: پیروزی بزرگ جبهه مقاومت آغاز دوره‌ای جدیدی در جهان اسلام و ایجاد وحدت است.

پیروزی جبهه مقاومت آغاز مرحله‌ای جدید در جهان اسلام استبه گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در موزه شهدا تهران برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی‌های بزرگ جبهه  مقاومت علیه جبهه تکفیر، تفرقه و ستیز در داخل عالم اسلام، اظهار کرد: این پیروزی بزرگ آغاز دوره ‌جدیدی در جهان اسلام و مرحله‌ای نو برای ایجاد وحدت و همگرایی بین همه بخش‌های جامعه اسلامی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به زلزله غرب کشور، گفت: امیدواریم با تلاش خدمتگزاران مردم و دولت سریعا شاهد التیام بخشی درد و‌ رنج آسیب دیدگان این حادثه باشیم.

وی با بیان اینکه با شکست دولت خودخوانده داعش آغاز مرحله جدیدی از وحدت گرایی را شاهدیم، افزود: داعش بزرگترین توطئه دشمنان اسلام و در رأس آنها مثلث شوم صهیونیسم، وهابیسم و امپریالیسم استکبار آمریکا بود که برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام و خم کردن زانوهای ملت‌هایی که برای استقلال، آزادی و برقراری صلح برخواسته بودند، ایجاد شد.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: با شکست دولت خودخوانده داعش که بزرگ‌ترین توطئه مثلث شوم بود وارد مرحله جدیدی در مسیر ایجاد امت واحده اسلامی هستیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: امت واحده اسلامی یک وعده حتمی الهی است و ما با عزم استوار همه مصلحان جهان و به رهبری پرچمدار صلح و وحدت مقام معظم رهبری این مسیر را خواهیم پیمود.

آیت‌الله اراکی اظهار کرد: مراسم افتتاحیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی روز (سه‌شنبه ۱۴آذر) با حضور رئیس جمهور و نمایندگان بیش از ۹۳ کشور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، همچنین میهمانان اجلاس روز (چهارشنبه ۱۵ آذر) به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.

آیت‌الله‌ اراکی با بیان اینکه مجمع تقریب مذاهب سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در داخل کشور انجام داده است، گفت: برگزاری چندین کنفرانس مهم و همچنین نشست‌های علمی که در مناسبت‌های مختلف در سراسر کشور برگزار شد از جمله آنها بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی زمینه خوبی را برای تحکیم هر چه بیشتر وحدت در بین اقوام ایجاد کرده است، افزود: در طول سال گذشته حدود 20 کنفرانس و نشست بین‌المللی را نیز در سراسر جهان برگزار کردیم و بیانیه‌های خوبی در جهت ضرورت همگرایی در جهان اسلام صادر شد.

وی ادامه داد: در کنفرانس بیروت حدود 1500 شخصیت از نقاط مختلف جهان حضور داشتند و با عزم واحد تنفر خود را از مثلت شوم استکبار و وهابی در حرکت‌های صهیونیست اعلام کردند و برنامه‌های خوبی در جهت تحکیم هر چه بیشتر وحدت در جهان اسلام پی ریزی شد.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در سال گذشته یکی از مهمترین برنامه‌ها برگزاری نشست بزرگ نهادهای تقریبی و جمعیت‌های تقریب نهاد در تهران بود که جمعیت زیادی از اندیشمندان جهان دعوت شده بودند، گفت: مجمع تقریب حرکتی را در سراسر جهان آغاز کرده و این حرکت تأسیس، پشتیبانی، تقویت و ترویج جنبش‌های وحدت‌گرا و همگرا در جهان اسلام است. 16 اتحادیه جهانی را مجمع تقریب پی‌ریزی کرده و تعداد زیادی از این اتحادیه‌ها فعالیت‌هایشان را آغاز کرده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی در سال گذشته جهش بسیاری داشته و با تلاش ریاست دانشگاه و اساتید و مدیران مرحله جدیدی در این دانشگاه رقم خورده است، تصریح کرد: رشد بیش از 200 درصد در جذب دانشجو نشان از تحول بزرگ در این دانشگاه است.

وی گفت:‌ در سراسر جهان شاهد موفقیت جریان تقریب هستیم و این مژده بزرگی به نیروهای مخلص و خدمتگذار است، امیدواریم کنفرانس بزرگ وحدت اسلامی امسال نیز بتواند مرحله جدیدی را در همگرایی جهان اسلام ایجاد کند.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: ‌این کنفرانس با حضور بیش از 500 شخصیت برجسته داخلی و خارجی در تهران برگزار می‌شود، امسال با موج درخواست‌های شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی مواجه بودیم که امکانات پاسخگو نبود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت:‌ وضعیت جدیدی که امسال با آن روبه‌رو هستیم نشان دهنده پیروزی جریان وحدت‌گرا بر جریان تفرقه‌گذار در جهان اسلام است.

وی اظهار کرد: به همه کسانی که در مسیر تقریب تلاش می‌کنند این وعده را می دهم در آینده مسیر بهتری پیش رو خواهد بود.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی از محورهای مجمع تقریب مذاهب است، چرا که ما معتقدیم اصولا نه تنها تمدن اسلامی بلکه هر تمدنی اگر بخواهد شکل بگیرد در هر ملتی مقدمه وحدت آن مجموعه است، بر این اساس ایده آنها و ایراد مشترک آنها مجموعه را به وحدت می‌رساند، ما در آستانه ایجاد وحدت اسلامی هستیم و انقلاب اسلامی یک حرکت وحدت خواه و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است، حرکتی که در مسیر فرهنگی، هنری، ادبیات، علمی و فنون گوناگون آغاز این تمدن نوین اسلامی را بشارت می‌دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما به دنبال تعریف پایه‌های تمدن اسلامی هستیم و مسیر را برای ایجاد این تمدن نوین هموار می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه، یک مقوله مهم این است که غربی‌ها با عنوان ستیز فرهنگی حضور دارند. این ستیز فرهنگی تنها یک ایده نبوده بلکه در عرصه میدانی پیاده شده که هجوم گسترده‌تری علیه فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، ایجاد گروهک‌های تکفیری تحت عنوان داعش با شعار اسلامی یک ابزار تهاجمی علیه تمدن نوین اسلامی بوده است. تمدن نوین اسلامی که انقلاب اسلامی آن را مطرح کرد نه فقط در اندیشه انسانی بلکه در عرصه اسلام نیز موجب گرایش جمع کثیری از مردم به دین اسلام شده است به خصوص در آمریکا و اروپا که نسل جوان گرایش زیادی به دین اسلام داشته‌اند که این حرکت توسط امام(ره) و انقلاب ایجاد شده که یک خیزش بزرگ محسوب می‌شود.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: داعش یک هجوم فرهنگی علیه اسلام و پیامبر اکرم(ص) بود که اوج این هجوم فرهنگی را غرب با جنگ افروزی ایجاد کرد؛ اما با شکست داعش هم اکنون زمینه عرضه تمدن نوین اسلامی فراهم شده است و کار نهادهای هنری و دانشگاهی این است که نسبت به تبیین یک تمدن نوین فعالیت داشته باشند و آن را عرضه کنند تا ما شاهد موج گسترده اسلام گرایی در جهان باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اهمیت وحدت امت اسلامی و مقابله با تفرقه افکنی دشمن، تصریح کرد: امت اسلامی امتی مقابل سایر امت‌ها نیست و آمده به همه انسان‌ها خدمت کند. اساس شکل گیری امت اسلامی این است که امتی بر پایه وحدت و خیر شکل گیرد این دعوت به خیر، دعوت به صلح و یگانگی همه بشریت است، اصولا انبیای اسلام پرچمدار ایجاد وحدت در جامعه بشریت بوده است، وقتی از امت اسلامی صحبت می‌کنیم از یک امت خدمتگذار برای همه بشریت صحبت می‌کنیم و اهداف این مجمع اهدافی عمومی مربوط به همه انسان‌هاست.

وی ادامه داد: با جریان جدید وحدت گرا می‌توان این پیام را به همه رساند و ملت‌های اسیر در چنگ استکبار جهانی را رها کرد، محور مقاومت به معنای محور آزادی در مقابل جنگ ستیزی و استکبار است، حرکت مقاومت یک حرکت جنگ ستیز نیست و در مقابل، پدیده‌هایی که موجب ایجاد جنگ در منطقه می‌شود  مانند رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی هدف محور مقاومت است، چرا که اساس این قدرت‌ها با ایجاد جنگ بوده و هر از چند گاهی در بخش‌های مختلف جهان جنگ‌هایی را به راه می‌اندازند.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: با جلوگیری از شکل گیری تفکرات تکفیری کنفرانس‌هایی شکل گرفته که در صدد تبیین درست اسلام و مقابله با جریان‌های انحرافی است، اساس کنفرانس‌ها و محورهایی که در این کنفرانس‌ها وجود دارد مقابله با جریان‌های انحرافی است، نهادهای علمی، فرهنگی با این خطر جدی مقابله می‌کنند تا در اسلام تحریف رخ ندهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: من معتقدم بسیار بیش از این کارها باید در حوزه و دانشگاه اقداماتی صورت گیرد تا اسلام درست تبیین شود و جریان‌هایی در مقابل جریان‌های دروغ ساز و تکفیری ایجاد شود.

وی افزود: در افغانستان جریان تقریب بسیار فعال است و همه علمای شیعه و سنی در این کشور گام‌های بزرگی را در راستای تقریب برداشته‌اند، هر ساله تعداد زیادی از علمای افغانستان به این کنفرانس دعوت می‌شوند امسال نیز حدود 10 نفر از علمای شیعه و سنی دعوت شده‌اند.

آیت‌الله اراکی بیان کرد: الازهر شریف یکی از پایگاه‌های مهم تقریب وحدت در جهان اسلام است و ما به تلاش‌های امام الازهر در راستای تقریب ارج می‌نهیم، چرا که موضع‌گیری‌های او اثرگذار است، ما پارسال امام الازهر را به کنفرانس دعوت کردیم اما به دلیل مشکلاتی نیامدند امسال نیز این دعوت را داشته‌ایم چرا که شرکت علمای الازهر بسیاری در مسیر تقریب اثرگذار است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان کرد: در این کنفرانس حدود 9 کمیسیون ایجاد شده که 5 کمیسیون اصلی هستند و 4 کمیسیون فرعی، در کنار برگزاری این کنفرانس مجمع کنفرانس‌های حاشیه‌ای در استان‌های مختلف خواهیم داشت. همچنین شب شعری مقارن با ولادت پیامبر اکرم(ص)‌در قم برگزار خواهد شد.

وی اشاره کرد: ما معتقدیم که مهمترین مشکل منطقه پیدایش رژیم صهیونیستی و سیطره امپریالیسم است مسئله فلسطین مسئله بشریت و بزرگترین رنجی است که در سرزمین فلسطین شکل گرفته، امید داریم با وحدت جهان اسلام شاهد نابودی اسرائیل باشیم.

آیت‌الله اراکی افزود: روش مقابله با عربستان دعوت به وحدت است همین آرمان گرایی در وحدت رژیم آل سعود را منزوی می‌کند امروزه عربستان حتی دوستان خود را نیز از دست داده است و با این روش‌هایی که ولیعهد ناپخته عربستان در پیش گرفته افزون بر منطقه امنیت درونی کشور عربستان را نیز با مشکل مواجه می‌کند، درون عربستان آتش زیر خاکستر است که هر لحظه امکان دارد که این آتش زبانه بکشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تشکیل اتحادیه علمای مقاومت ادامه داد: این اتحادیه مخصوص علمای دینی نیست و همه اهل تفکر و دانشمند شامل می‌شود و این اتحادیه بزرگی است که از سراسر جهان علمایی را در برگرفته است این اتحادیه یک حرکت تقریب گرای بزرگ است که یک دستی و یک رنگی علما را نشان می‌دهد. در طول چهار سالی که از عمر آن می‌گذرد حرکت‌های بزرگی صورت گرفته است بالاخص اینکه اکثریت علمای اتحاد را علمای اهل سنت تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: ما روابط را با حوزه علمیه شیعه وسنی تقویت کردیم و شاهد استقبال علمای برجسته حوزه علمیه قم از مجمع تقریب مذاهب هستیم تا جایی که حضرات آیات وحید خراسانی، صافی‌گلپایگانی و مکارم شیرازی از این حرکت حمایت گسترده‌ای را داشتند.

آیت‌الله اراکی اشاره کرد: جناب آقای شکور پاشا مفتی آذربایجان رابطه خوب و تنگاتنگی را با مجمع دارد و ما با همکاری وی کنفرانس‌هایی را برگزار کرده‌ایم ما با جمهوری‌های اسلامی روسیه، آذربایجان و قفقاز رابطه خوبی را داریم و از آنها برای شرکت در این کنفرانس دعوت کردیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی مربوط به میدانی کردن تقریب مذاهب، گفت: عملیات فراوانی در این حوزه صورت گرفته که تشکیل 16 اتحادیه در همین راستا و با هدف تقریب سازی بوده است.

وی با اشاره به مسلمانان روهینگیا اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای عملیاتی کردن کمک به آنهاست تشکیل یک موسسه خیریه به عنوان سخا (سازمان خیریه اسلامی) که مسیر تأسیس خود را می‌پیماند در مسئله میانمار حرکاتی انجام شده ولی در یک حرکت کلی باید مسئله شناسایی هویت مسلمانان مورد توجه مجامع جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار