نشریه عرب پست نوشته است که عربستان قصد دارد اردن را در مسائل منطقه از جمله سوریه و فلسطین منزوی کند.

مقام اردنی اظهار داشت:اردن از سیاست عربستان، در به حاشیه راندن أمان در مسائل سوریه و فلسطین ناراحت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از  پایگاه خبری لبنانی «عرب پست» ، یک منبع سیاسی اردنی فاش کرد که این کشور اخیرا از مواضع اخیر عربستان به دلیل بی‌توجهی محمد بن سلمان، ولعیهد این کشور، به «عبدالله دوم»، پادشاه اردن در سفری که به‌تازگی به خلیج فارس داشت،‌ ناراحت است.

بر این اساس، پادشاه اردن در سفر اخیرش به بحرین تمایل داشت که همزمان با حوادث اخیر  به‌ویژه بازداشت «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان سفری به عربستان داشته باشد که محمد بن سلمان از دعوت پادشاه اردن سر باز زد.

بر این ساس،  پادشاه اردن از این بی‌توجهی محمد بن سلمان عصبانی شد خصوصا پس از آنکه عربستانی‌ها همزمان با حضور پادشاه اردن در بحرین، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به عربستان دعوت می‌کنند که این امر باعث می‌شود پادشاه بدون رفتن به عربستان مستقیما از بحرین به اردن بازگردد.

این منبع که نزدیک به دیوان پادشاهی اردن است، گفته که مقامات این کشور از این نگران هستند که عربستان به تنهایی و بدون مشارکت دادن اردن، در روند گفت‌وگو‌های فلسطینی مستقیما نقش ایفا کرده و نقش اردن در روند صلح اعراب با اسرائیل را در سایه فشار مستقیمی که ریاض علیه رهبران فلسطینی وارد می‌کند، نادیده بگیرد.

این منبع می افزاید که  فشارهای عربستان باعث شده است تا  اردن شرایط تشکیلات خودگردان فلسطین را درک کرده و از فشار آوردن به محمود عباس برای پذیرش شروط هیئت چهار جانبه صلح دست بکشد؛  هیئتی که که خواستار آشتی محمود عباس با «محمد دحلان» بوده تا از این طریق، اردن محمود عباس را به سمت خود جذب کرده و بر روند صلح اعراب با اسرائیل اشراف داشته باشد.

این منبع همچنین اعلام کرد که اردن احساس می‌کند که عربستان قصد دارد  این کشور  را در مسائل منطقه از جمله سوریه و فلسطین و آنچه که از آن با عنوان "معامله قرن" یاد می‌شود،  منزوی کند؛ معامله‌ای که عبدالله دوم برای آن دعوت نشده بود و چیزی از جزئیات آن نمی‌داند و آمریکا ترجیح می‌دهد در این خصوص، در مقطع کنونی با عربستان، مصر و امارات  تماس داشته باشد.

انتهای پیام/

اردن از سیاست عربستان، در به حاشیه راندن أمان در مسائل سوریه و فلسطین ناراحت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
متاسفم برای سعودی ها که برای خوش خدمتی به اسراییل به جون هم افتادن
آخرین اخبار