ادبیات دفاع مقدس ما گنجینه ای است که تبلیغ درست آن می تواند بر استقبال مردم از این نوع کتاب ها بسیار موثر باشد.

ضرورت توجه به مقوله تبلیغات در حوزه ادبیات دفاع مقدس/ گنجینه معرفتی جنگ تحمیلی را بروز دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها بسیار می شنویم که سرانه مطالعه در کشورمان پایین است. این روند در حوزه ادبیات دفاع مقدس هم دیده می‌شود. دفاع مقدس ما، آنقدر سوژه های ناب و قابل پرداخت دارد که نگارش آنها و روایتشان برای مردم خالی از لطف نیست. همچنان که تجربه نگارش کتاب خاطرات دا و تبلیغ آن و استقبال مردم این امر را نشان داده است. در ادامه گزارش با توجه به اهمیت پرداخت به حماسه دفاع مقدس کشورمان در عرصه مکتوب، با دو تن از مسئولان سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس گفتگو کرده ایم؛


روند تبلیغ و معرفی کتاب های دفاع مقدس باید چشمگیرتر شود

سردار احمد حق طلب رییس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند نشر کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: در این سالها در حوزه نشر سیر صعودی را طی کرده ایم، اما باید مخاطب را با این جریان ادبی آشناتر کنیم.

حق طلب تصریح کرد: پرداخت به این جریان به دو شکل صورت می گیرد، از سویی نگارش کتابی از طرف ارگان یا نهادی خاص سفارش داده می شود و دیگری موضوعی به دلیل توجه بسیار مخاطب، نویسنده را مجاب می کند که در آن مورد قلم بزند و بنویسد. این دو رویکرد باید در یک هدف قرار بگیرند و آن هدایت و جریان سازی برای مخاطب است.

وی افزود: شهدایی مثل شهید تهرانی مقدم انسان هایی هستند که درس های نظامی و علمی را در ساخت موشک و توپخانه باهم دارا هستند. این جزو همان نکات ویژه ای است که باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

حق طلب خاطرنشان کرد: در زنجیره رسیدن کتاب دفاع مقدس به مخاطب، حلقه تبلیغ و معرفی باید بیش از اینها عمل کند و البته از تمامی توان و ابزار های رسانه ای هم باید استفاد شود.


دستاورد نظامی تنها گوشه‌ای از گنجینه دفاع مقدس است

سردار علی ناظری معاون نشر سازمان حفظ آثار دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به اتفاقات منطقه و رشادت های جوانان از دوران دفاع مقدس گرفته تا مدافعان حرم، می بینیم گرایش مردم به فرهنگ دفاع مقدس هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

ناظری در مورد ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: مشکل اصلی ما پایین بودن سرانه مطالعه است. امروز به دلیل فضای مجازی باید در روند مطالعه و تغییر ذائقه مردم فرهنگ‌سازی و برنامه ریزی بیشتری ایجاد شود تا بتوانیم در مقابل بحران کمبود مطالعه در کشور ایستادگی کنیم. این طور مردم به مطالعه عادت می کنند و به تبع آن ادبیات دفاع مقدس را هم به دلیل نزدیک بودن به زندگی شان در برنامه روزانه خود قرار می دهند.

ناظری اضافه کرد: امروز مخاطبان ما بعد از تجربه های بسیار مطلوب مثل کتاب هایی چون سلام بر ابراهیم و دا، نشان دادند که از کتاب جذاب استقبال می کنند؛ اما باید این سلیقه و ذائقه در مردم تقویت شود.

ناظری خاطرنشان کرد: در حماسه هشت سال دفاع مقدس ما با فرهنگی روبرو هستیم که بجز دستاوردهای نظامی بسیار در زمینه های علمی، معرفتی و حتی سبک زندگی برای ما درس دارد که باید آنها را بروز بدهیم.

ناظری ادامه داد: دستاوردهای نظامی تنها گوشه‌ای از دریای عظیم دفاع مقدس است. بحث مدیریت اقتصاد جنگ و موارد تخصصی دیگر همه و همه می توانند به کتاب های ماندگار در این زمینه تبدیل شوند. ما باید برای مخاطب در این حوزه ها برنامه ریزی مشخص تری انجام دهیم.

در پایان باید گفت ، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع جانانه جوانان ما از کشور و این خاک، دستاوردها و خاطرات بسیاری دارد که نباید از اذهان عمومی خارج شود. با تبلیغ درست و به کارگیری نویسندگان خلاق و متعهد می توان بسیاری از واقعیت های جنگ را بیان کرد و تجربه نشان داده است که مردم نسبت به این نوع آثار استقبال نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.