باید توجه داشت که صنعت توریسم درمانی می‌تواند در صورت بها دادن در بخش‌های مختلفی برای یک منطقه سودآوری کلانی داشته باشد که در کنار این نباید از فراهم‌سازی زیرساختها غافل ماند.

نقش صنعت توریسم سلامت در رونق اقتصادی/اردبیل برای پذیرش بیماران بین‌المللی تجهیز می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بر اساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می تواند انگیزه مسافرت را در گردشگر ایجاد نماید مسافرت به منظور سلامتی است که همین امر سبب توسعه توریسم سلامت شده و در نهایت می‌تواند در صورت بها دادن در بخش‌های مختلفی برای یک منطقه سودآوری کلانی داشته باشد که در کنار این موضوع نباید از فراهم‌سازی زیرساختها غافل ماند.

گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که با هدف حفظ بهبود و یا حصول مجدد سلامت جسمی یا ذهنی فرد در مدت زمانی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می گیرد. مقوله گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است، آبهای گرم معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله گردشگری سلامت می باشد.

استان اردبیل با داشتن 283 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و اشتراکات دینی، زبانی و قومی شرایط منحصر به فرد در جذب اتباع آذری دارد.

شرایط ویژه جغرافیایی و اقلیمی و برخورداری از تنوع اکوتوریسمی و آبهای گرم معدنی و مدرن که یکی از مهمترین مولفه های توریسم سلامت می باشد استان اردبیل را در جایگاه ممتازی قرار داده است.

هزینه درمان پایین و کیفیت مطلوب و بالای درمان در مرکز استان زمینه را برای ورود 28 و 4 درصد از اتباع آذری به منظور درمان به استان فراهم کرده است که این امر بر اساس نظرسنجی جهاد دانشگاهی هم‌اکنون در استان به ثبت رسیده است.

نقش صنعت توریسم سلامت در رونق اقتصادی/اردبیل برای پذیرش بیماران بین‌المللی تجهیز می‌شود

روند رو به رشد ورود اتباع آذری به اردبیل

در حالی که عمر گردشگری سلامت در استان اردبیل بیش از 9 سال نیست، تحقق آن در بدو تولد شاهد نابسمانی های گسترده از لحظه ورود بیمار به استان تا مرحله ارجاع مجدد به کشور مبدا است، به طوری که در این مدت کوتاه گردشگری سلامت مطابق با استانداردهای جهانی در اردبیل رواج نیافته و علاوه بر این موضوع در آغاز کار خود نیز شاهد برخی نابسامانی و حتی در برخی مواقع تخلفات گسترده در نحوه برخورد با بیمار بوده است که خوشبختانه هم اکنون شاهد رفع این موانع بر سر راه صنعت توریسم سلامت در استان هستیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه صنعت توریسم سلامت از سال 87 در استان پا گرفته است ولی هم اکنون شاهد بالا رفتن آمار گردشگران و توریست هایی که به قصد درمان و مسافرت به این استان وارد می شوند، هستیم.

قادر تقی زاده با اشاره به آمار ورود و خروج اتباع خارجی به استان اردبیل در چند ساله اخیر بیان داشت: به طوری که ورود اتباع خارجی و جمهوری آذربایجان در سال 87 حدود 45 هزار نفر بود در سال های بعد آن شاهد افزایش و سیر صعودی این آمار در استان بودیم که این امر نویدی مناسب برای صنعت توریسم سلامت در استان و کشور بوده و این در حالی است که این میزان در شش ماهه نخست سالجاری به 157 هزار نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: تعداد ورود اتباع جمهوری آذربایجان در سال 93 حدود 4 و نیم میلیون نفر بود که این امر نسبت به اولین سال ورود این صنعت به استان حدود 15 درصد افزایش داشته، در حالی که این آمار در یازده ماهه سال 94 نیز 3 و نیم میلیون نفر بوده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قابلیت و پتانسیل بالای استان اردبیل برای جذب گردشگران خارجی و داخلی، یادآور شد: از جمله قابلیت های استان اردبیل که زمینه را برای ورود بیماران و گردشکران خارجی به استان فراهم کرده است می‌توان به کادر پزشکی مجرب و متخصص و شناخته شده در سطح بین المللی، وجود کلینیک ها و بیمارستان های مجهز و پیشرفته در سطح استان، هزینه پایین و قابل توجه درمان و خدمات پزشکی در مقایسه با سایر کشور های منطقه اشاره داشت.

تقی زاده تصریح کرد: از دیگر قابلیت های استان اردبیل که زمینه را برای ورود اتباع خارجی فراهم ساخته است می توان به توفیقات چشمگیر در حوزه های تخصصی و مختلف  پزشکی در مقایسه با سایر کشور های منطقه، موقعیت بی نظیر جغرافیایی و تنوع اقلیمی آب و هوایی در نقاط مختلف استان، اشتراکات دینی، زبانی، فرهنگی و وجود جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، سیاحتی و زیارتی در استان اشاره کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه هم اکنون چهار شرکت گردشگری سلامت در استان اردبیل فعال هستند، بیان کرد: این شرکت ها با همکاری بخش خصوصی و نیز سرمایه گذاری های کلان از سوی بخش های خصوصی سرپا هستند که توسعه این شرکت ها نیاز مبرمی به تخصیص اعتبارات کافی و به کارگیری دانش و فناوری های نوین دارد.

قادر تقی زاده با اشاره به اینکه استان اردبیل قابلیت های ویژه در زمینه جذب توریسم در بخش های سلامت و گردشگری به استان دارد، تصریح کرد: وجود کلینیک های تخصصی و کادر پزشکی مناسب، جاذبه های تاریخی، سیاحتی، زیارتی، تفریحی، فرهنگی و طبیعی فراوان در استان اردبیل می تواند فرصت خوبی برای ایجاد زمینه به منظور ورود گردشگران زیادی به استان فراهم آورد که پرورش این موضوع و به کارگیری روش های نوین گردشگری در این زمینه لازمه کار است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل ظرفیت های عظیم دیگری در بخش های توریسم دارد، افزود: بهره مندی از دانش غنی طب اسلامی و سنتی یکی از قابلیت های بالقوه استان اردبیل بوده که باعث تمییز این استان از سایر استان های کشور شده است و پرورش و توسعه سطح این دانش می تواند زمینه مناسبی را به منظور ورود گردشگران و ارتقای سطح توریسم درمانی در استان فراهم کند که این امر نیازمند همت ویژه از سوی مسئولان استانی می باشد.

حدود 6 سال قبل به مدت ۲۰ روز در گمرک بیله سوار کارشناسان، پژوهشگران و پرسشگران جهاد دانشگاهی استان اردبیل طی این بازه زمانی مشخص با دو هزار و ۳۹۲ نفر از مسافران و گردشگران آذربایجانی مصاحبه‌های متعددی در خصوص مسافرت به اردبیل انجام  دادند که بخشی از نتیجه این تحقیق نشان داد که رفع مشکلات درمانی با 49 و 4 درصد مهم‌ترین دلیل سفر اتباع آذربایجانی به ایران و بعد از آن گردشگری با 34 و نیم درصد علت دوم و تجارت، بازرگانی و دید و بازدید اقوام در جایگاه سوم علت سفر به ایران را داشت.

نقش صنعت توریسم سلامت در رونق اقتصادی/اردبیل برای پذیرش بیماران بین‌المللی تجهیز می‌شود

توسعه توریسم سلامت در سایه افزایش شرکت‌های دانش بنیان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در خصوص توسعه صنعت توریسم درمانی در اردبیل گفت: ارتقای سطح صنعت توریسم سلامت در استان اردبیل نیازمند توسعه و افزایش شرکت‌ های دانش بنیان است که در این راستا تاکنون شرکت های دانش بنیان با به کارگیری فناوری های نوین و دانش بنیان توسعه قابل توجهی داشته اند که امیدواریم در روند همین توسعه در آینده ای نزدیک شاهد ارتقای سطح ارائه خدمات در قالب صنعت توریسم سلامت در استان باشیم.

قدرت اخوان اکبری با بیان اینکه استان اردبیل دارای کادر پزشکی مجرب، کلینیک ها و درمانگاه های تخصصی درمانی و بهداشتی هستند، افزود: خوشبختانه تاکنون استان اردبیل پیشرفت قابل توجهی در زمینه درمانی و بهداشتی در کشور داشته است و کادر پزشکی این استان در سطح کشور کم نظیرند که استفاده بهینه از این موضوع برای ایجاد زمینه برای توسعه توریسم سلامت درمانی و گردشگری فرصتی بسیار مناسب است.

وی استان اردبیل را نقطه ای مناسب برای توسعه و گسترش توریسم سلامت و درمان معرفی کرد و افزود: این موضوع همه ساله آورده اقتصادی زیادی به داخل استان دارد که می‌توان با کمی آگاهی در این زمینه حتی از کشورهای همجوار دیگر نیز به میزان اتباع آذری در استان اردبیل بیماران را پذیرش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از آمادگی کامل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اردبیل جهت پذیرش و مداوای بیماران خارجی خبر داد و اظهار کرد: مرکز درمانی امام خمینی(ره) اردبیل به عنوان بزرگترین مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی استان در زمینه های قلب و عروق، توراکس، داخلی مردان و زنان و روماتولوژی سالانه میزبان حجم گسترده ای از بیماران داخلی و خارجی است و قطعا پذیرش بیماران خارجی در این بیمارستان گام موثری در بخش توریسم درمانی استان خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل نیز از افزایش 15 درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تعداد تردد مسافر در نیمه نخست سال جاری را نیم میلون نفر دانست و عنوان کرد: روزانه بیش از دو هزار مسافر که اغلب اتباع آذری هستند از این پایانه تردد دارند که بیشتر این مسافران به قصد درمان و سلامت وارد استان اردبیل می‌شوند.

وی از ساماندهی ناوگان حمل و نقل در پایانه مرزی اردبیل نیز خبر داد و افزود: در این راستا ارائه تسهیلات به رانندگان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و نیز ساماندهی این ناوگان در مرز بیله‌سوار از جمله اقداماتی است که برای جلب رضایت مسافران و به ویژه بیمارانی که برای درمان از کشور آذربایجان به اردبیل سفر می‌کنند انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.