گبرلو مجری تلویزیون گفت: بعد از تعطیلی برنامه هفت، قرار شد با نگاه جدید سینمایی، برنامه «شب‌های شفاهی» را شروع کنیم.

جزئیات برنامه گبرلو تشریح شد/ مسعود کیمیایی؛ اولین مهمان برنامه «شب‌های شفاهی»به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری برنامه تلویزیونی «شب‌های شفاهی» با حضور محمود گبرلو مجری و تهیه کننده این برنامه سه‌شنبه 7 آذر برگزار شد.

 در ابتدای مراسم گبرلو گفت: نزدیک به 30 سال در حرفه روزنامه‌نگاری کار کردم. بعد از این مدت با توجه به گستردگی فضای رسانه‌ای به این نتیجه رسیدم که یک فضای جدید را از طریق تصویر با مخاطبان بیشتر تجربه کنم.

 وی افزود: زمانی که برنامه هفت به من پیشنهاد شد، آن را قبول کردم و دلیل عمده انتخاب این برنامه، این بود که می‌خواستم به عنوان روزنامه‌نگار خود را در عرصه دیگر اثبات کنم. برنامه هفت را با استراتژی ایجاد یک وحدت و آشتی بین سینما‌گران شروع کردیم، به دلیل اینکه معتقد هستم باید در عرصه فرهنگ و هنر همدلی وجود داشته باشد. دلیل دوم مطالبه‌گری بین کسانی بود که در برنامه حضور داشتند.

چگونگی ایجاد ایده یک برنامه جدید درباره سینما

 گبرلو عنوان کرد: بعد از تعطیلی برنامه هفت پیشنهادی به مدیر شبکه «شما» دادم و با صحبت‌هایی که با آقای دارابی معاونت استان‌های سازمان صدا و سیما داشتیم، قرار شد با نگاه جدید سینما و  برنامه تلویزیونی، برنامه «شب‌های شفاهی» را شروع کنیم. در وهله اول تصمیم ما این است که مجله فرهنگی هنری را در عرصه سینما، تئاتر، نقاشی، موسیقی، ادبیات، نظرات داشته باشیم، اما دوستان پیشنهاد کردند برنامه را با سینما شروع کنیم و آرام آرام در عرصه‌های دیگر وارد شویم.

 وی ادامه داد: ما در سینما نقص‌های زیادی داریم و مقصر سینما‌گران نیستند، بلکه مسئولین پاسخگوی مسائل نیستند و نمی‌توانند بستر خوبی برای سینما فراهم کنند. اهالی فرهنگ و سینما توانمند و خلاق پیش می‌روند، اما متاسفانه از مسئولین  دولت فعلی و قبلی حرکتی رو به رشد ندیده‌ایم.

 گبرلو اظهار داشت: مطالبه‌گری هنرمندان و مردم، بخش مهمی در برنامه «شب‌های شفاهی» است و همه می‌توانند دیدگاه و نظرات خود را بیان کنند. ما می خواهیم به رونق صنعت سینما بپردازیم. حرف‌های زیادی درباره سینما زده شده است اما در عمل ما چیزی ندیده‌ایم. در این میان تماشا‌گر نیاز به فیلم دارد و علاقه‌مند به دیدن فیلم است، اما مسئولین سینما برنامه ریزی دقیقی ندارند؛ این باعث شده شاهد رونق سینما نباشیم و برعکس شاهد بیکاری و سرگردانی عوامل پشت‌صحنه سینما هستیم. این افراد درآمد تعیین شده و تسهیلات رفاهی ندارند؛ به همین دلیل مشکلات آنها اثرات منفی روی صنعت سینما می‌گذارد. البته فیلم‌سازان جوان و خلاقی وارد سینما می‌شوند اما بستر فیلم برای آنها فراهم نیست.

 وی تصریح کرد: اگر صنعت سینما را درست تعریف کنیم، همه در جای خودشان خوب عمل می‌کنند. اما سینما‌گران، دولت، روزنامه نگاران و منتقدان از هم جدا شده اند و نیاز به یک تحول داریم. نسبت به جمعیت کشور، مخاطب اندکی به سینما می‌روند و انتقاد اصلی ما به مسئولین سینما در همه دوره‌ها وجود داشته است؛ به نظر من بعد از دوران مدیریت آقای بهشتی هیچ مدیری در سینما خوب عمل نکرده است. آنها بنیان‌گذاران سینمای پس از انقلاب بوده‌اند اما به مرور زمان مسئولان، ریاست‌ها را رها کرده‌اند و سینما شکوفایی خوبی را در این مدت ندیده‌ است. گرچه با وجود  تماشاگران اندک سینما،  برخی از سینما‌گران و سالن‌داران و پخش‌کنندگان در این مدت راضی بودند، اما اکثریت آنها دچار تنگ‌دستی هستند.

لزوم توجه به فرهنگ بومی و ملی در سینما

 گبرلو در خصوص توجه به فرهنگ بومی و ملی در برنامه «شب‌های شفاهی» بیان کرد: با سیاست‌گذاری‌هایی که در برنامه «شب‌های شفاهی» انجام داده‌ایم، به فرهنگ بومی و ملی توجه خواهیم کرد که یکی از ضعف‌های سینما توجه نکردن به فرهنگ بومی و ملی است. استدلال ما این است که در شهرستان‌ها مردم در شرایطی جذب یک برنامه و تصویر سینمایی می‌شوند که بتوانند خودشان را در آن ببینند‌. متأسفانه فضای آپارتمانی‌ قصه‌ گنگ‌ و نامفهوم و گا‌هاً زندگی‌های شخصی و خصوصی باعث شده که در شهرستان‌ها فیلم‌ها مورد استقبال‌ قرار نگیرند؛ به خاطر اینکه به فرهنگ بومی و ملی توجه نمی‌شود.  اگر می خواهیم در دنیا مطرح شویم باید به فرهنگ بومی و ملی توجه کنیم؛ تجربه نشان می‌دهد که اگر فیلمی جایزه گرفته به خاطر توجه کردن به فرهنگ بومی و ملی است.

 گبرلو‌ در خصوص‌ حضور سینماگران‌ در برنامه «شب‌های شفاهی‌» عنوان کرد: در این برنامه بستری را فراهم کرده‌ایم تا سینماگران نیازها و خواسته‌های خود را بیان کنند و مسئولان اگر مایل باشند در مناظره‌ها و گفتگوها‌ شرکت کنند. در این برنامه فردی را به تنهایی دعوت نمی‌کنیم، بلکه بیشتر هدف ما بحث و گفتگو‌ است. ضمن اینکه از هنرمندان مراکز صدا و سیما دعوت کرده و در مباحث فکری با آنها صحبت‌ خواهیم کرد.

 وی افزود: برای ما جذب حداکثری‌ مهم است. برنامه تلویزیونی زمانی موفق می‌شود که نظرات شخصی‌ در آن به کار نرود‌ و به خواسته‌های مردم و سینماگران‌ توجه شود. برنامه تلویزیونی پایگاه بیان نظرات شخصی نیست؛ همانطور که در سری سوم برنامه هفت شاهد بودیم که این برنامه با رویکرد‌ها و سیاست‌های عوامل پشت پرده روی آنتن‌ رفت و آسیبی جدی‌ به سینما زده شد.

حضور مهمان‌ها و منتقدان جدید در برنامه «شب‌های شفاهی»

 گبرلو‌ اظهار داشت: در برنامه «شب‌های شفاهی» میزگردها‌ و گپ‌های چالشی‌ برگزار خواهیم کرد، نقد و تحلیل فیلم  داریم‌.  در برنامه هفت 40 منتقد حضور پیدا کردند اما بعد از این برنامه به این تحلیل رسیدم که برخی از منتقدان از دانش خوبی برخوردار نبودند، چراکه انجمن منتقدان‌، کارگاه‌ها و نشست‌های مناسبی برای ارتقای آنها برگزار نمی‌کند. انجمن منتقدان نباید اجازه دهد که افکار عمومی نسبت به منتقدان نظر منفی داشته باشد‌. متأسفانه هر کسی خود را منتقد می‌داند در صورتی که باید یک مراحلی برای نقد طی شود؛ بدون فکر و دانش یک فرد نمی‌تواند منتقد باشد‌. در برنامه شب‌های شفاهی‌ از کارشناسان فیلم که بتوانند تحلیل و نظریه‌ بدهند دعوت خواهیم کرد؛ حتی تعدادی از جامعه‌شناسان، استادان و روانشناسان که سینما را بشناسند به برنامه دعوت خواهند شد.

 گبرلو‌ در خصوص پخش و ساعت برنامه شب‌های شفاهی عنوان کرد: برنامه شب‌های شفاهی  روز‌های چهارشنبه‌ از ساعت 21 تا 23  روی آنتن شبکه‌ شما  می‌رود.

 تهیه کننده برنامه «شب های شفاهی» در خصوص پخش نشدن تیزر برخی فیلم های سینمایی عنوان کرد: من هم نسبت به این موضوع انتقاد دارم. چرا فیلمی که مجوز دارد تیزر آن پخش نمی شود. البته هر برنامه ساز که با صدا وسیما کار می کند باید تابع نظر آنها باشد؛ شاید برخی از سیاست های صدا وسیما با روحیات ما سازگار نباشد. ما می توانیم با تعامل و گفتگو با دوستان صحبت کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که یک فاصله جدی بین سه نسل میان هنرمندان روزنامه نگاران و مسئولان وجود دارد. مسئولان در هر حوزه ای مسیر خود را می روند و نگاه جدی به جامعه ندارند. هنرمندان خود را در فضای بسته اندیشه و تفکرشان محدود می کنند و نسبت به سیاست های مسولان نگاه مثبت ندارند. از طرفی روزنامه نگاران که می توانند تعامل را ایجاد کنند، متاسفانه سعی می کنند به تکذیب خبر بپردازند؛ در صورتی که باید تحلیل جدی در این زمینه داشته باشند و جریانات سینمایی را دنبال کنند. زمانی که این سه گروه با هم همراه نباشند تماشاگر ضرر جدی را می بیند.

گبرلو در خصوص انتخاب نام برنامه «شب های شفاهی» و حضور هنرمندان و مسئولان در این برنامه بیان کرد: درباره انتخاب نام برنامه باید بگویم این برنامه گفتگو محور است و در شب پخش می شود؛ نام شب های شفاهی را محمد صالح علا به من پیشنهاد داد. همان طور که در برنامه هفت شاهد بودید، من از همه طیف ها در برنامه دعوت کردم. در وهله اول هنرمند به عزت و احترام نیاز دارد و ما این بستر را برای آنها فراهم می کنیم. البته برخی از مسئولان  به دلیل ترس یا اینکه نمی دانند چه بگویند و یا اینکه عملکرد درستی ندارند، در برنامه حضور پیدا نمی‌کنند.

 گبرلو در خصوص پخش برنامه شب های شفاهی در ایام جشنواره و عوامل این برنامه خاطر نشان کرد: همیشه علاقمند هستم عوامل برنامه را از دوستان خبرنگار انتخاب کنم. البته گروه مشاورانی را کنار خود خواهم داشت و برای جشنواره فیلم فجر، تئاتر و جشنواره موسیقی برنامه های ویژه ای داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.