چین برای مقابله با آلودگی هوا در پکن و چند شهر دیگر که به شرایط اضطراری رسیده، اقداماتی را در نظر گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌ان نوشت چین در چهل سال گذشته به شدت تغییر کرده و از یک مرداب اقتصادی به یک قدرت صنعتی بدون رقیب تبدیل شده است که مقدار بسیار زیادی مواد خام و انرژی را مصرف می‌کند. پیشرفت چشمگیر در زمینه اقتصادی صدها میلیون نفر از مردم چین را از فقر نجات داده، اما آب و هوای این کشور را آلوده کرده است.

سی‌ان‌ان: آلودگی هوای چین به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت رسیده است

«الکس ولف» یک اقتصاددان در موسسه سرمایه‌گذاری استاندارد آبردین در این مورد گفت: «وضع محیط زیست به نقطه‌ای رسیده که تقریباً غیرقابل بازگشت است». اقتصاد چین مسائل دیگری را در اولویت قرار داده است. دولت‌های محلی با اینکه تقاضا برای محصولاتشان کاهش یافته است همچنان کوره تولید را روشن نگه‌داشته‌اند. اما پکن اعلام کرده شرایط آب و هوایی وخیم است. به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا بیش از 1.1 میلیون نفر را در سال 2015 کشته است.

«شی‌جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در یکی از سخنرانیهایش در ماه اکتبر چندین بار به مسئله حفظ محیط زیست اشاره کرد. این موضوع نشان می‌دهد که نگرانی از آلودگی هوا افزایش یافته است. شی در این‌باره گفت: «اکنون مردم چین و دولت‌های محلی متوجه شده‌اند حفاظت از محیط زیست نباید فقط در حد حرف باقی بماند».

سی‌ان‌ان: آلودگی هوای چین به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت رسیده است

دولت پکن همچنین از ارگان‌های مختلف خواسته است وسایل نقلیه‌ای را که از انرژی پاک استفاده می‌کنند افزایش دهد و صنایع آلوده کننده را به حاشیه براند. پکن توافق آب و هوایی پاریس را امضا کرده است و برای جلوگیری از تولید خودروهایی که فقط از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، برنامه ریزی می‌کند. کارشناسان می‌گویند این اقدامات نشان می‌دهد دولت برای بهبود کیفیت زندگی مردم دست بکار شده است.

یکی از اقتصاددان‌های «سوشیت جنرال» در این مورد گفت: «مردم چین به شدت نگران آلودگی هستند. پس منطقی است که حزب حاکم به نگرانی‌های آنها پاسخ دهد. آنچه برای دولت در اولویت است ثبات اجتماعی است». این تغییرات به قیمت تغییر رشد اقتصادی انجام می‌گیرند که از سال 2010 تاکنون از 10 درصد به 7 درصد کاهش یافته است.

سی‌ان‌ان: آلودگی هوای چین به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت رسیده است

اقداماتی که برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا صورت می‌گیرند در پکن و شهرهای اطراف آن به وضوح مشاهده می‌شوند. دولت از این شهرها خواسته است تا پایان سال، 25 درصد از آلودگی‌ها را کاهش دهند. چین همچنین گروه‌هایی را تعیین کرده است تا با کسانی که قوانین را نقض می‌کنند برخورد و تولید آنها را متوقف کنند. به گزارش «سوشیت جنرالز»، احتمالاً در پی تحقیقات این گروه‌ها تولیدات 180 هزار شرکت متوقف می‌شود.

سی‌ان‌ان: آلودگی هوای چین به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت رسیده است

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: ادامه این سختگیری‌ها احتمالاً به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی منجر می‌شود. باید دید دولت با فشاری که در پیش است قوانین مقابله با آلودگی را آسانتر می‌کند یا به سختگیری‌ها ادامه می‌دهد. کارشناسان بر این باورند که چین قادر است با مشکلات اقتصادی که پیش می‌آید، مواجه شود اما اگر این مسائل عمیق‌تر شوند این کشور مجبور می‌شود سختگیری‌ها را کاهش و اجازه دهد شرکت‌های آلوده‌کننده بزرگ به کارشان ادامه دهند.

انتهای پیام/

افزایش آلودگی هوای چین 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
چرا جلوی الودگی رو از منبع نمیگیرن و اجازه میدن در هوا پخش بشه
آخرین اخبار