وزیر امور خارجه پیشین افغانستان گفت: سر تا پای حکومت کنونی خلاف ارزش‌های حقوقی بوده و این حکومت بیشترین نقض قانون را در تاریخ افغانستان مرتکب شده است.

برگزاری لویه جرگه بهترین راه برون رفت از بحران استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «رنگین دادفر اسپنتا»، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان گفت: سر تا پایحکومت کنونی خلاف ارزش‌های حقوقی بوده و این حکومت بیشترین نقض قانون را در تاریخ افغانستان مرتکب شده است.

رنگین دادفر اسپنتا وضعیت فعلی افغانستان را غیر قابل تحمل خواند و افزود: حکومت وحدت ملی که هیچ وجهه قانونی نداشته و در سه سال گذشته تمام خواسته‌های مردم را نادیده گرفته است، نتوانسته با کارکرد قانونی مشروعیت نداشته خود را کم رنگ سازد و بحران را در کشور عمیق تر ساخته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از پنجاه در صد خاک کشور تحت کنترل مخالفان مسلح بوده و عملاً حاکمیت قانون در این مناطق وجود ندارد، اوضاع امنیتی در سایر مناطق نیز به شدت وخیم است، اوضاع معیشتی مردم نیز در حالت بدی قرار دارد که این مسائل همه از ناکارآمدی دستگاه حکومت و بی‌توجهی آن به خواسته‌های مردم ناشی شده اند.

وزیر پیشین امور خارجه افغانستان برگزاری یک گردهمایی ملی زیر چتر لویه ‌جرگه را بهترین راه برای بیرون رفت از وضعیت کنون خواند و تصریح نمود: این راهکار که بارها در اوضاع مشابه تجربه شده می تواند افغانستان را از بحران موجود بیرون بکشد.

اسپنتا تاکید نمود که اوضاع کنونی کشور عملا به حالت اضطرار نزدیک شده که هیچ روند قانونی و دموکراتیک که در وضعیت عادی می‌تواند راه گشا واقع شود پاسخگو نبوده و نیاز است راه حل‌های دیگری برای بیرون رفت از بحران موجود روی دست گرفته شود.

وی با اشاره به مساله انتخابات بیان داشت که انتخابات که برترین راه برای انتقال قدرت و تمثیل اراده مردم به شمار می‌رود به دلیل عدم برخورداری از یک ساختار مورد قبول در وضعیت فعلی نمی‌تواند راه حل بیرون رفت از بحران‌ها در کشور باشد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این انجمن والیان افغانستان نیز دوام وضعیت موجود در کشور را نگران کننده خوانده و برای تغییر وضعیت خواستار برگزاری لویه ‌جرگه شده بود.

ریاست جمهوری افغانستان به صراحت مخالفت خود را با برگزاری لویه جرگه اعلام کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.