به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا رضایی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: صنعت خودرو بعد از برجام در فضای تحول و رشد قرار گرفته است. در سال جاری خودروهای داخلی به خصوص سمند و دنا پلاس پر رونق تر شده است.
رضایی گفت: از شروع برنامه پنجم نقشه ها برای رسیدن به اهداف به خوبی پیش نرفته است و در 1404 خیلی با اهداف فاصله داریم.
او افزود: امسال نسبت به سال قبل کیفیت بالا رفته است در نمایشگاه نیز این امر مشهود است و امسال 20 تا 25 درصد کیفیت نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است.
امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو دیگر مهمان برنامه گفت: صنعت خودرو رونق گرفته است و با توجه به جهشی که در تولیدات جدید صورت گرفته کیفیت بهتر شده است و در آخر سال محسوس تر خواهد شد و سال آینده نیز تنوع بیشتری از محصولات را شاهد خواهیم بود. برخی صنعت ها از سه ستاره به چهارستاره پیشرفت داشته اند اما انواع بیشتر خودرو از دو به سه ستاره ارتقا داشته است.
او افزود: صنعت خودرو با رونق روبرو شده است یکی از اهداف نیز اهداف صادارت است که امیدواریم با خودروهایی برجامی و خودروهای تولید داخل این امر محقق شود و برنامه هایی که چیده شده در دو سال آینده جواب دهد.
کاکایی گفت: ما از حداکثر بازار فعلی بهره برداری می کنیم و اهداف درصدی درست است اما چیزی که مهم است بازار در چند سال اخیر تضعیف شده است. در حال حاضر بازار پاسخگوی نیاز مردم هست و بازار صادراتی نیز دیده شده است.
او گفت: وقتی خودرو قدیمی باشد کیفیت هم افزایش یابد باز خودرو قدیمی است. پیش بینی برای سال آینده این است که دسته بندی در بازار خواهیم داشت و رضایتمندی نیز در دسته های مختلف متفاوت خواهد بود.
کاکایی هم گفت: اگر ادعا می شود خودروساز گران می فروشد باید به بقیه اجازه داده شود تا در حاشیه بازار فروش داشته باشند تا قیمت ها کاهش یابد. در چند وقت پیش قیمت خودرو به ثبات نزدیک شده بود اما در حال حاضر واردات بیشتر شده است و حضور دلالان موجب افزایش قیمت خودرو شده است.
کاکایی درباره تحقیق و توسعه در کشور گفت: صنعت خودروسازی زمانی سودآور بود اما در چندسال اخیر به زیان رسیدیم حتی در سال گذشته نیز که سود مختصری داشتیم با سختی بوده است که این نشاندهنده این است که در این مدت سرمایه گذاری نبوده است. جدیدا دو خودروساز اصلی خودروهای جدیدی به بازار عرضه کرده اند که هزینه ها روی آرندی بوده است. باید از جایی سرمایه گذاری شود و آرندی به دو درصد صنعت برسد که الان با این رقم فاصله داریم.
او افزود: برای جهش نیاز به سرمایه گذاری داریم. تحریم ها ما را با افت سنگینی مواجه کرد که ما از خط 4 تولید خیلی فاصله داریم. اوضاع صنعت خودرو خیلی خوب نیست چون فشار زیادی متوجه قطعه ساز و خودروساز است. در مقطعی خودروسازان را به داشتن مخازن سی ان جی اجبار کردیم اما در حال حاضر به دلیل زیان انباشته خریدار رقبت زیادی به خرید خودروی سی ان جی ندارد.
رضایی گفت: کیفیت هزینه ای دارد اگر قطعه سازی در کشور ارتقا یابد هم کیفیت هم صنعت رشد خواهد داشت.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/