کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:شکل‌گیری یک اتحاد سه گانه بین کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه روشن کرد آمریکا علی‌رغم گذشته غایب بزرگ تحولات غرب آسیا است.

نشست سوچی نشان داد، آمریکا غایب بزرگ تحولات منطقه استشعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شکل‌گیری یک اتحاد سه گانه بین کشورهای منطقه در قبال بحران سوریه، اظهار کرد: تحولات سوریه افزون بر منطقه، نظام بین‌الملل و توازن قدرت موجود در  آن  را  نیز تحت تأثیر قرار داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه چه کشورهایی در حل  مسئله سوریه مشارکت داشته‌اند، از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که  به نوعی نه تنها آینده سوریه بلکه کل منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین در شرایط فعلی همکاری‌های صورت گرفته از جهات مختلفی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سطح منطقه  سازوکاری برای حل و فصل  یک بحران پیچیده و غامض ایجاد شده که بدون حضور آمریکا شکل گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: عدم حضور رسمی آمریکا در نشست‌های آستانه اتفاق بسیار مهمی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است، چرا که اگر  سابقه بحران‌های منطقه را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم  در حل و فصل  تمامی آنها آمریکا به نوعی نقش  اول را ایفا می‌کرده ، حالا  غایب بزرگ این تحولات است.

بهمن خاطر نشان کرد: شکل‌گیری همکاری منطقه‌ای بین  سه کشور ترکیه، ایران و روسیه یک اتفاق قابل توجه است که جهت بندی‌ها و قطب بندی‌های آینده را نیز به نوعی شکل می‌دهد، به ویژه  اینکه برخی کشورهای منطقه نیز تمایل دارند  به چنین روندی بپیوندند.

وی در پایان گفت: همکاری سه کشور قدرتمند منطقه و تمایل سایر بازیگران برای  پیوستن به این اتحاد، آینده منطقه را با توجه به مقتضات درونی آن شکل  می‌دهد و با شکل‌گیری چنین روندی در تحولات غرب آسیا نظام بین‌الملل نیز متأثر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار