کارشناس زمین شناسی با بیان اینکه پیش بینی زلزله کار ساده ای نیست گفت: اظهارات بی اساس برخی مبنی بر وقوع زلزله در سرارسر کشور را تکذیب می کند.

محمد طیبیتکذیب زلزله در سراسر ایران کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شایعاتی مبنی بر وقوع زلزله در تهران و پس از آن زمین لزه ایی در سراسر ایران بیان کرد: فردی که تخصص در امور زلزله ندارد با اظهارات اشتباه خود تشویشی در میان مردم به راه انداخته است و مسوولان این حوزه باید نسبت به ادامه ی این شایعات و سخنان افراد سودجو مقابله کنند.

کارشناس زمین شناسی معتقد است، مردم عوام مقاومت کمتری نسبت به شایعات نشان می دهند و به سادگی اظهارات سودجویان را می پذیرند و این موضوع، نقش مسوولان را در آگاهی بخشی به شهروندان دوچندان می کند.

طبیبی اذعان کرد: زلزله یک رازی مربوط به تخصص زمین شناسی می شود و پیش بینی وقوع آن عمل ساده ای نیست اما متاسفانه برخی افراد در رشته هایی که مربوط به این حادثه نمی شود اظهاراتی می کنند و گفته های آنان پایه علمی ندارد.

وی تشریح کرد: علوم زمین شناسی زمین، ایران را به 3 ایالت تفکیک کرده که هر یک از آنها ساختار سنگی مختص به خود را دارد که نسبت به زلزله واکنش های متفاوتی نشان می دهند.

طبیبی افزود: ایالت های زمین شناسی ایران تحت تاثیر گسل هایی هستند که از آنها به عنوان نقاط ضعف زمین یاد می شود و انرژی های جمع شده در زمین به واسطه ی آن تخلیه می شود، البته وقوع زلزله به وضعیت بیرونی زمین هم بستگی دارد و اگر  وضعیت درونی شرایط تخلیه انرژی زمین را فراهم آورد در نهایت زلزله رخ می دهد.

وی اضافه کرد: رخداد زلزله حاصل فعالیت هایی از جمله حرکت های کوه زایی، صفحات تکنونیکی و همچنین حرکت گسل ها از سوی فشار های زیرین آتش فشان ها و گنبد های نمکی است که برای تجمیع شرایط و فعالیت های حرکتی گسل ها مراحل پیچیده ایی طی می شود که به همین دلیل پیش بینی زلزله امری دشوار و تقریبا ناممکن  است.

به اعتقاد این کارشناس، اندازه گیری پارامتر های مربوط به تخمین وقوع زلزله کاری دشوار است و علاوه بر این موضوع کیفیت و نوع ایالت های زمین شناسی در رخداد این حادثه اثر می گذارد.

 وی با تاکید بر اثر پذیری زلزله از نوع و کیفیت ایالت های زمین شناسی، ادامه داد: نمی توان زلزله ایی که در ایالت زاگرس پیش آمده را با شرایط ایالت البرز که مربوط به نواحی تهران می شود مقایسه کرد زیرا نوع و کیفیت لایه های زیرین آنان با یکدیگر متفاوت است و بنا بر این علوم، گمانه زنی هایی که شدت گرفت تنها یک کذب است.

طبیبی با بیان اینکه حرکت سپر عربستان به زیر سپر آسیا مرکزی حرکنی همگرا دارد،افزود: علت زلزله کرمانشاه حرکت فرو رونده سپر عربستان به زیر سپر آسیا بوده است، و این فرورفتگی سالیانه حرکتی ۲ سانتی متری دارد و به مرور این حرکت انرژی تخریب کننده را تجمیع می کند و به طور غیر منتظره ای از طریق زلزله، انرژی خود را تخلیه می کند.

وی افزود: عواملی همچون ازدیاد حرارت درون زمین، امواج الکترومگانتیک، حفاری های عمیق که برای نفت کشی و غیره می شود امکان زلزله را تشدید می کند و اندازی گیری طول پارامتر ها حدس هایی را می تواند به وجود بیاورد اما با این حال هیچ کشوری تاکنون نتوانسته به علومی دست پیدا کند که زمان و محل دقیق رخداد زلزله را پیش بینی کند.

طبیبی، در خصوص ادامه ی پس لزه هایی که باعث ایجاد رعب و وحشت شهورندان شده، اذعان کرد: پس لرز های مکرری در مناطق غرب کشور رخ می دهد که باعث شده مردم به آسانی شایعات وقوع زلزله ی سهمگین تری را باور کنند اما در عمل و علوم تمام این شائبه ها تکذیب می شود زیرا با وقوع زلزله اولیه انرژی تخریب کننده آن رها می شود و پس لرزه ها قدرت ویرانسازی را ندارند.

این کارشناس در رابطه با زلزله ایی که اخیرا بجنورد را لرزاند اظهار کرد: بجنورد مرکز استان خراسان شمالی اخیرا شاهد زلزله ای در خود بود که قدرت آن 3.9 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین ثبت شده است.

وی ادامه داد: طبق اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عرض جغرافیایی این زلزله را 37.385 درجه شمالی و طول جغرافیایی آن 57.352 درجه شرقی بوده است.

طبیبی گفت:  پس از وقوع زلزله ی کرمانشاه، لرزه اندکی در تهران هم احساس شد که ناشی از تکانه های کرمانشاه بود و در کنار این موضوع  عده ایی از این اتفاق سواستفاده می کنند و به دروغ زلزله  اخیر بجنورد را به زلزله کرمانشاه ربط می دهند در حالی که در سه ماه نخست امسال، 129 زلزله در این استان به ثبت رسیده است و استعداد زلزله را در خود داشت.

گفتنی است، ابراهیم مقیمی رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نظر دیگری داشت و معتقد است، زلزله کرمانشاه که در ۳ استان احساس شد زنگ یک هشدار جدی برای تهران به صدا آورد و همچنین بر اساس شواهد دریافت شده باید انتظار زلزله‌هایی سهمگینی در سراسر ایران را تجربه کنیم.

انتهای پیام/

 مردم عوام مقاومت کمتری نسبت به شایعات نشان می دهند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار