بلاروس نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را که توسط روسیه طراحی و تأمین مالی شده است، زیر نگاه نگران کشور همسایه لیتوانی می‌سازد.

ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای بلاروس پشت درهای اتحادیه اروپا!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سی سال پس از فاجعه چرنوبیل که بر بخش وسیعی از خاک بلاروس تأثیر گذاشت، این کشور نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را که توسط روسیه طراحی و تأمین مالی شده است، زیر نگاه نگران اما ناتوان کشور همسایه لیتوانی می سازد.

در شمال غرب بلاروس و حدود 15 کیلومتری مرز لیتوانی، کارگاه احداث نیروگاه اوسترووتس Ostrovets وارد مرحله نهایی خود می شود: دو رئاکتور، هر کدام با ظرفیت هزار و دویست مگاوات به ترتیب سال 2019 و سال 2020 راه‌اندازی خواهند شد. این طرح که سال 2008 به تصویب دولت رسید و توسط شرکت روسی روس‌اتم اجرا می شود، 11 میلیارد دلار هزینه داشته است که 10 میلیارد آن از طریق وام از روسیه تأمین شده است.

این طرح خاطرات بد انفجار سال 1986 رئاکتور نیروگاه چرنوبیل (متعلق به شوروی سابق در خاک اوکراین کنونی) را که یک چهارم خاک بلاروس را آلوده به مواد رادیواکتیو کرد، دوباره زنده کرده است.

نینا ریبیک که عضو هزاران نفری بود که 30 سال پیش از در مناطق آلوده شده تخلیه شد به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی اطلاع یافتیم که یک نیروگاه زیر پنجره خانه‌هایمان ساخته خواهد شد، ترسیدیم.»

این نویسنده و خبرنگار افزود: «اما این ترس برطرف شد. مقامات ما را متقاعد کردند که این نیروگاه با فناوری‌های پیشرفته‌تر ساخته می شود و همه چیز تحت کنترل است.»

وی خاطر نشان کرد حتی کسانی که بر ضد ساخت این نیروگاه امضا جمع می کردند، اکنون فعالانه برای استخدام شدن در آن تلاش می کنند. مقامات و سازنده روسی این نیروگاه در مقابل نگرانی‌ها در قبال امنیت و ایمنی هسته‌ای که پس از حادثه فوکوشیما در سال 2011 تشدید شد، تلاش می کنند از امنیت و ایمنی آن اطمینان حاصل کنند.

مقامات بلاروس برای نشان دادن قاطعیت خود در ایمن سازی این نیروگاه از روس اتم خواستند مخزنی را که بر اثر افتادن آسیب دیده بود، عوض کنند هر چند شرکت اصرار داشت که تنها رنگ آن ریخته شده است. روس اتم رئاکتورهای نسل سوم این نیروگاه را از جمله مدرن‌ترین رئاکتورهای جهان معرفی می کند که همه معیارهای بین المللی در آنها رعایت شده است.

انتهای پیام/

 

بلاروس نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار