رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان از افزایش ۲ میلیونی جمعیت مستاجران در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  فرشید پورحاجت،  رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: صنعت ساختمان کشور دوران بسیار سختی را در5 سال گذشته گذرانده است، و شرایط سختی نه تنها برای تولید بلکه برای بخش بزرگی از جامعه یعنی مصرف کننده به وجود آمد آمده است.

وی افزود: متاسفانه افراد متقاضی خرید مسکن ظرف 4 سال اخیر نتوانستند خود را به قیمت مسکن نزدیک کنند، به همین دلیل دولت تصمیم به تقویت و تحریت تقاضا گرفت.

پورحاجت با بیان اینکه هرکدام از این فاکتورها به تنهایی به خانه دار شدن مردم کمک می‌کند، عنوان کرد:2  شاخص نخست به اقتصاد کلان کشور بستگی دارد و معمولا دولت ها برای تسهیل امور بسته های مالی را به عنوان تقویت تقاضا درنظر می‌گیرند.

وی افزود: دولت‌ها معمولاً در قالب صندوق‌های مسکن و یا صندوق های پس انداز جوانان نسبت به تحریک و تقویت تقاضا در حوزه مسکن اقدام می‌کنند.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان بیان کرد: در این زمینه برخی کارهای تشویقی از جمله کاهش زمان رسوب سرمایه از یک سال به 10 سال و همچنین افزایش زمان پازپرداخت تسهیلات برای خانه اولی ها انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تأمین خانه برای تمام اقشار جامعه از تکالیف دولت است، و باید برای آن  برنامه ریزی کند، اظهار داشت: به نظر می رسد، برای سایر اقشار جامعه شرایط عادلانه ای نداریم، چرا که محل تأمین نقدینگی از محل حق تقدم مسکن یا اوراق بهادر درنظر گرفته شد.

پورحاجت بیان کرد: مردم برای تأمین مسکن از محل اوراق باید هزینه های سنگینی را پرداخت کنند، که این امر سبب می شود، فشار سنیگی به خریداران مسکن وارد می شود، از طرفی نرخ سود اسمی و واقعی را تغییر داده ایم.

وی با بیان اینکه با توجه به اختلاف سود واقعی و اسمی ما نیز باید هزینه های بسیار سنگینی را پرداخت کنیم، گفت: با این وضعیت شرایط را برای تولید مناسب نمی دانم، و باید اتفاق جدیدی در حوزه تسهیلات رخ دهد.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان افزود: شورای اعتبار و مجلس باید یک بسته انگیزشی و تقویتی برای تولیدکنندگان و مردم درنظر بگیرد چون با این شرایط نمی توان تولید یا عرضه مسکن داشته باشیم.

وی عنوان کرد: زمانیکه شورای پول و اعتبار نرخ تسهیلات در زمینه تولید و یا فروش مسکن را 17.5 درصد اعلام می کند نباید کاری کنیم که این نرخ افزایش پیدا کند، ضمن اینکه اوراق توسعه باعث شده تا نرخ واقعی تسهیلات افزایش پیدا کند.

پورحاجت گفت: طی 2  سال گذشته تعداد 2 میلیون مستأجر در کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سپرده گذاری های بانکی در خوزستان است، اظهار کرد: بخش زیادی از هزینه های تمام شده مسکن به هزینه هایی برمی گردد که بخش تولید و مردم به دستگاه ها و سازمان های مختلف پرداخت می کنند، و مهم ترین  این دستگاه‌ها  سازمان نظام مهندسی و شهرداری است.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به افزایش  نرخ خدمات  تمام دستگاه ظرف 5سال گذشته بیان داشت: شهرداری ظرف 2سال گذشته نرخ‌های خود را افزایش نداده اما مرتب شاهد افزایش نرخ دریافت انشعاب آب و برق بودیم.

وی با انتقاد از افزایش 30 درصدی نرخ ها عنوان کرد: آیا صنعت ساختمان هم رشد 30 درصدی داشته است؟ در واقع اساس چنین نرخ گذاری هایی بر پایه چه چیزی است؟.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: خوزستان پس از استان مشهد بیشترین حاشیه نشینی را در کشور دارد و تعداد  6 هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان وجود دارد که یک هزار و 200 هکتار آن سهم کلانشهر اهواز است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.