به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امروز در سمینار مجمع جهانی راه (پیارک)،اظهار کرد: 215 هزار کیلومتر انواع راه های مختلف در کشور وجود دارد که 135 هزار کیلومتر از آن ها مربوط به راه های روستایی و 85 هزار کیلومتر از آن ها مربوط به سایر راه های کشور می شود.
وی در ادامه افزود: 90 درصد از راه های روستایی در کشور آسفالته هستند.
کشاورزیان، با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار پلیس راهور، 20 میلیون خودرو در کشور و 10 میلیون موتور سیکلت پلاک شده است گفت: 93 درصد از جابه جایی کالا و مسافر از طریق جاده و 6 درصد از جابه جایی ها از طریق ریل انجام می شود که متأسفانه جابه جایی کالا از طریق دریا نیز وجود ندارد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به مجموع 16 هزار نفر تلفات جاده ای در کشور افزود: 30 درصد از این تلفات در داخل شهر ها و مابقی در راه های برون شهری رخ داده که بخشی از آن ها در حاشیه شهر ها هستند.
وی توضیح داد: بر اساس آمار ها تلفات جاده ای در سال گذشته، 27 هزار نفر بوده که با اقدامات راه و شهرسازی، پلیس راهور و اورژانس کشور موفق شدیم میزان تلفات را به 16 هزار نفر کاهش دهیم.
کشاورزیان تأکید کرد: طبق هدف گذاری های انجام شده تا 10 سال آینده، میزان تلفات را باید به 10 هزار نفر برسانیم، این در حالی است که همه ساله بین 5 تا 6 درصد به تعداد خودروها در کشور افزوده می شود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به پایین بودن قیمت سوخت و اثرپذیری آن در افزایش در تردد جاده ها یادآورشد: پایین بودن قیمت سوخت باعث می شود که مصرف روزانه بنزین در کشوربه 75 میلیون لیتر در روز برسد.
وی در ادامه به اقدامات سازمان راهداری برای کاهش تلفات جاده ای اشاره کرد و تصریح کرد: به طور مداوم جلسه کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی مدت اخیر برنامه ای برای نقشه ایمنی راه ها طراحی کرده که می تواند زمینه ساز افزایش ایمنی در جاده ها باشد.
کشاورزیان توضیح داد: کارشناسان سازمان راهداری در سال های گذشته استفاده های بسیار زیادی از مجمع جهانی راه ها انجام داده اند که این امر زمینه ساز کاهش تصادفات در جاده ها است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه، میزان تلفات جاده ای نسبت به سال گذشته کاهش چندانی نداشته است گفت: متأسفانه کاهش تلفات به مراحل سخت خود رسیده که این موضوع نیازمند اقدامات مؤثر از سوی وزارت راه و شهرسازی است.
کشاورزیان با بیان اینکه طبق پیشنهاد سازمان راهداری باید سقف مجاز سرعت را 10 کیلومتر کاهش دهیم اضافه کرد: این موضوع را در دستور کار کمیسیون ایمنی راه ها قرار داده ایم به طوری که در آزادراه ها سقف مجاز سرعت از 120 کیلومتر به 110 و در بزرگراه ها از 110 کیومتر به 100 و در راه های اصلی از 95 کیلومتر به 85 و در راه های روستای به 75 کیلومتر کاهش یابد.
کشاورزیان در پایان تأکید کرد: کاهش سرعت مجاز اقدام اصلی جهت کاهش تلفات جاده ای به شمار می رود.
انتهای پیام /