حراجی شگفت انگیز این روزها هرفردی را برای خرید کالا وسوسه می‌کند اما نیازواقعی به محصول امری مهم و مغفول مانده در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان روانشناسی به افراد توصیه می‌کنند تحت تاثیر تبلیغ‌های بسیار زیاد فروشگاه‌های اینترنتی و واقعی برای فروش محصولات با قیمت‌های باورنکردنی دریک بازه زمانی کوتاه یک روزه قرار نگیرند.

درسال‌های اخیر بلک فرایدی( جمعه سیاه) و خرید وسایل با تخفیف‌های باورنکردنی به یک چالش بزرگ جهانی تبدیل شده است و دربسیاری ازکشور‌های جهان مردم به فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی برای خرید وسایل مختلف درروز اعلام شده مراجعه می‌کنند.

1-روانشناسی خرید در روز بلک فرایدی2-بلک فرایدی؛ سلامتی روانی که به تاراج می‌رود3-تاثیر حراج‌های پرفروش آخر سال بر سلامت روانی انسان‌ها
تبلیغ بسیار زیاد فروشندگان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جذب مشتری بیشتر و نیز مکالمه‌های اجتماعی افراد سبب می‌شود نوعی هیجان کاذب برای خرید وسایل مختلف نزد افراد ایجاد شود.

بسیاری از افراد خرید وسایل مورد نیاز با تخفیف زیاد و یا چانه زدن زمان خرید محصول را یک موفقیت می‌دانند و به همین دلیل در چنین روز‌هایی دچار هیجان و استرس شدید می‌شوند.

1-روانشناسی خرید در روز بلک فرایدی2-بلک فرایدی؛ سلامتی روانی که به تاراج می‌رود3-تاثیر حراج‌های پرفروش آخر سال بر سلامت روانی انسان‌ها

این افراد دراین روزها استرس و وسواس  دارند و می خواهند کالاهای بیشتری خریداری کنند، آنها حتی امکان دارد از اطرافیان خود پول قرض بگیرند یا به دلیل  ناتوانی درخرید وسایل دچارناراحتی و اندوه فراوان شوند.

پس از پایان این روز پشیمانی، نگرانی، یادآوری هزینه های ضروری و سرزنش اطرافیان می تواند سبب افسردگی این افراد شود.

یکی از کارشناسان رشته بازاریابی دانشگاه شفیلد هالم انگلستان به بررسی اثرروانی خرید حراجی بر احساسات افراد و نیز کنترل هزینه توسط آن‌ها پرداخته است.

روز ۲۵ نوامبر هرسال، بلک فرایدی نام گذاری شده است و درآن روز دربسیاری از کشور‌ها، فروشگاه‌ها به عرضه محصول‌های خود با قیمت پایین می‌پردازند.
کارشناسان دریافتند بسیاری از افراد دراین روز تحت تاثیر هیجان و احساسات قرار می‌گیرند و وسایلی می‌خرند که به آن‌ها احتیاج چندانی ندارد.

1-روانشناسی خرید در روز بلک فرایدی2-بلک فرایدی؛ سلامتی روانی که به تاراج می‌رود3-تاثیر حراج‌های پرفروش آخر سال بر سلامت روانی انسان‌ها
افراد درزمان خرید معمولاً خود را توجیه می‌کنند، ولی مدتی پس از خرید دچار پشیمیانی می‌شوند، زیرا کالایی که خریداری کرده اند مصرف چندانی ندارد همچنین هزینه‌های فراوانی دراین روز‌ها انجام می‌شود و افراد دچار ولخرجی می‌شوند و امکان صرف پس انداز و آسیب اقتصادی وجود دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند جمعه سیاه به نفع فروشندگان است که تمامی کالا‌های خود را می‌فروشند، انبار‌های خود را خالی می‌کنند و سود سرشاری به دست می‌آورند.

روانشناسی خرید از بحث‌های بسیارپیچیده و مهم در علم روانشناسی است. بسیاری از افراد درزمان ناراحتی به شدت خرید می‌کنند و به این ترتیب دچار احساس خوشحالی موقت می‌شوند. هرچند که مدتی بعد به دلیل اسراف درهزینه‌ها و صرف بی جهت موجودی خود با ناراحتی و پشیمانی مواجه می‌شوند.

1-روانشناسی خرید در روز بلک فرایدی2-بلک فرایدی؛ سلامتی روانی که به تاراج می‌رود3-تاثیر حراج‌های پرفروش آخر سال بر سلامت روانی انسان‌ها
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برنامه ریزی منظمی برای خرید داشته باشند واز ولخرجی خودداری کنند، احساسات خود را کنترل کنند و به این فکر کنندکه وسیله‌ای که می‌خرند آیا واقعاً مورد نیاز آن‌ها است.

آیا در چندماه آینده به وی‍ژه در زمینه وسایل الکترونیکی کالای جدیدی به بازار می‌آید و کارایی وسیله توسط آن‌ها چقدر پایین می‌آید؛ اگر قادر به کنترل هزینه‌ها نیستند برای خرید از افراد واقع بین و با قدرت کنترل احساسات کمک بگیرند.

از چشم و هم چشمی با دیگران خودداری کنند و به فکر پس انداز برای روز‌ها و سال‌های آتی خود باشند و بارعایت راهکار‌های فوق می‌توانید افزون برخرید وسایل موردنیاز خود از احساس پشیمیانی و کاهش موجودی خود نیز جلوگیری کنید.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار