رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب ایران مهمترین دستور کارهای کمیته متبوع خود را تشریح کرد.

رسید محمد میرباقری رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب ایران در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مباحث مطرح در کمیته متبوعش، اظهار کرد: کمیته حقوقی در دوره جدید فعالیت خود، چند دستور کار مهم دارد.

وی ادامه داد: مواردی مرجع اختلاف و شکایت اعضا بود که ما 4 موردش را در کمیته حقوقی بررسی کردیم و نتیجه را به شورای مرکزی دادیم.

میرباقری افزود: بررسی همه جانبه‌ای نسبت به قانون‌ احزاب، جرم سیاسی و انتخابات در کمیته حقوقی انجام شده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب به موضوع برگزاری همایش‌های ملی تشکل متبوعش اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش بزرگ ملی با همکاری سایر کمیته‌ها در دست بررسی است تا بتوانیم از راه آن، نقش احزاب و تاثیرگذاری آنها را در سیستم حاکمیتی  افزایش دهیم، این همایش احتمالا در اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

وی در تشریح جزئیات بررسی قانونی احزاب در کمیته حقوقی، بیان کرد: قانون احزاب را از نظر شکل، محتوا و تاثیر شکل روی محتوا، بررسی  و آن را با قانون احزاب سایر کشورها و قوانین گذشته کشور خودمان، مقایسه کردیم.

میرباقری اضافه کرد: همچنین روی محورهایی از قانون احزاب که موجب اعتراض احزاب و تشکل‌هاست، مطالعه دقیقی انجام شد و استنباط کمیته حقوقی این بود که شریان اصلی خون رسانی به قانون احزاب فعلی، مجوز محوری است که همین مورد اعتراض احزاب شده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب گفت: در قانون‌ احزاب کشورهای مختلف، احزاب ثبت محوری‌ هستند و در عین حال برنامه محوری هم در قانون احزاب آنان دیده شده است.

وی با بیان اینکه باید برای فعال کردن احزاب قانون بنویسیم نه برای مسدود کردن آنها، تصریح کرد: ما به قانونی نیازمندیم که محتوایش ثبت محوری، نگاهش برنامه محوری و تفکرش فعال کردن احزاب و جریان آن در کل جامعه باشد.

میرباقری به محقق نشدن وعده کمک 30 میلیاردی دولت به احزاب و تشکل‌ها اشاره کرد و ادامه داد: آقای شریعتمداری در جلسه‌ای با احزاب خبر از کمک 30 میلیاردی دولت به احزاب و تشکل‌ها داد که متاسفانه پیگیری‌های ما تاکنون برای تحقق این وعده دولت به جایی نرسیده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب اظهار کرد: به نظر می‌رسد نگاه دولت به احزاب ابزاری است و تا جایی که منافع‌شان اقتضا می‌کند از احزاب بهره می‌برند.

وی خاطر نشان کرد: دولت خانه احزاب را مجدد راه اندازی کرد اما به نظرم تغییر فاحشی نسبت به گذشته اتفاق نیفتاده است و شاهد همان خانه احزاب بسته گذشته هستیم که فقط شکلی کاریکاتوری از آن در جامعه وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار