عدنان موسی پور عضو اتاق بازرگانی اهواز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ظرفیتهای بازرگانی استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان، توانمندیهای مطلوبی در حوزه صادرات و تولید دارد.
وی ادامه داد: دیپلماسی صادرات در فعالیت های بازرگانی دیده نمی شود و اکثر بنگاه های اقتصادی با رویکرد تامین نیاز بازار داخل شکل گرفته است.
عضو اتاق بازرگانی اهواز افزود:همجواری با عراق، وجود نیروی فعال علاقهمند به مشارکت، داشتن ۸ درگاه صادراتی فعال و زیرساخت تجاری لازم، همگی از جمله توانمندیهای استان خوزستان است، بنابراین، دانش حرفهای و لازم برای ورود به صادرات در این حوزه وجود ندارد.
موسی پور، با بیان اینکه مرز آبی وضعیت بهتری نسبت به مرز خشکی دارد تصریح کرد: در بخش درگاههای ترانزیتی باید گفت که راههای آبی استان، وضعیت بسیار مرغوب تری نسبت به پایانههای خشک مرزی دارند؛ به عنوان نمونه، در مرز چذابه مشکلات نبود باسکول، عدم تامین امنیت تجاری لازم، نامعلوم بودن متولی پایانه و.. هنوز پابرجاست که همین امر می تواند بر صادرات تاثیر گذارد.
وی با اشاره به اینکه، حجم صادرات استان خوزستان ۴ میلیارد است که از این میزان، ۵/۱ میلیارد آن متعلق به کشور عراق است اظهار کرد: عمده این صادرات محصولات غیر نفتی است.
موسی پور، با بیان اینکه محصولات کشاورزی این استان به کشورهای مختلف صادر میشود، یادآورشد: در قسمت شمالی استان محصولات سیفی جات و در جنوب استان، خرما کشت میشود که عمده محصولات سیفی به روسیه و خرما به کشورهای استرالیا، کاندا و آمریکا صادر میشود.
عضو اتاق بازرگانی اهواز، با بیان اینکه با تاسیس کارخانههای بسته بندی خرما، صادرات این محصول افزایش داشته است، افزود:در گذشته، خرما به صورت فلهای و اغلب بدون بسته بندی صادر میشد که در طی چند سال اخیر، با سرمایه گذاری و احداث چندین کارخانه بسته بندی، صادرات این محصول، رشد محسوسی داشته است.
موسی پور در پایان گفت:دیپلماسی صادرات در کشور وجود ندارد و اکثر بنگاههای اقتصادی با هدف تامین نیازهای داخل شکل میگیرند و نیاز به باز تعریف الگوی های جدید برای صادرات احساس می شود.
انتهای پیام/