با پیوستن به معاهده جنوبگان، تحقیقات اقیانوس شناسی، هوا فضا، نجوم، مغناطیسی، پزشکی و فنی، نساجی به راحتی در این منطقه صورت می گیرد.

وحید چگینی، رئیس مؤسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار گروه دانش باشگاه خبرنگاران گفت: قطب جنوب (جنوبگان) از جهات مختلفی از جمله دور بودن آن حائز اهمیت است و ایران در حال حاضر در پی فراهم آوردن شرایطی است که بتواند به دورترین نقطه گیتی سفر و پژوهش و بررسی زیادی را از لحاظ اقیانوس شناسی انجام دهد.

وی افزود: جنوبگان به دلیل منابع کانی و بیش از 150 ماده معدنی، نفت و سایر مشتقات و حتی فلزات از نظر علمی و پژوهشی برای کشور ما اهمیت بالایی دارد.

چگینی تصریح کرد: وسعت جنوبگان از اروپا بزرگتر و آفریقا کوچکتر است و در مجموع قاره ای است که خشک ترین، مرتفعترین و سحرآمیزترین نقطه از جهان را به دلیل دسترسی و میزان اندک دانش بشر به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: جنوبگان محل مناسبی برای تحقیقات اقیانوس شمالی، علوم زمین، هوافضا، ماهواره، نجوم، مغناطیسی، پزشکی و حتی نساجی است.

**85 میلیارد تومان بودجه برای ساخت شناور تحقیقاتی احتیاج داریم

چگینی در ادامه گفت: در طی یک برنامه 5 ساله، هم اکنون در حال ساخت شناور تحقیقاتی با طول 100 متر و محهز به یخ شکن، شناور 50 متری هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر بودجه مورد نیاز برای ساخت تجهیزات شناور تحقیقاتی افزود: جمعاً حدود 105 میلیارد تومان بودجه که 85 میلیارد تومان آن برای ساخت شناور تحقیقاتی و بقیه برای ایجاد ایستگاه های مورد نیاز در جنوبگان و سفرهایی که برای ایجاد تجربه در حضور دائمی جنوبگان لازم است درخواست کرده ایم.

وی اظهار داشت: در این برنامه 5 ساله همزمان با شروع ساخت کشتی و شناور تحقیقاتی متخصصین زیست شناسی دریا، فیزیک دریا، تجربه خود را جهت ساخت پایگاه شناور تحقیقاتی فراهم آورده است تا هرچه زودتر به معاهده جنوبگان بپیوندیم که البته هیئت دولت نیز باید در این مسئله ما را کمک کند چنانچه این طرح به صورت لایحه ای تنظیم شده به مجلس ارائه و با تأیید آن به معاعده جنوبگان بپویندیم.

**مذاکره کشورهای عربی برای ایجاد پایگاه در قطب جنوب در حال انجام است

چگینی در ادامه گفت: هندوستان با 4 پایگاه و آرژانتین چند پایگاه در جنوبگان دارند، چنانچه پاکستان تنها کشوری است که یک پایگاه در جنوبگان داشته و مالزی و ترکیه به این معاهده پیوسته اند اما پایگاهی در جنوبگان ندارند.

وی افزود: برخی از کشورهای عربی در حال مذاکره برای ایجاد پایگاه در قطب جنوب هستند بنابراین باید تمام تلاش خود را برای پیوستن به این معاهده انجام دهیم تا مانند معاهده شمالگان که بعد از مدتی تعداد کشورهای عضویت را محدود کرده اند و نتوانستیم در این معاهده شرکت کنیم رخ ندهد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار