مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس و شهردار شیراز در نشستی بر لزوم همکاری بین این دو مجموعه برای احیای بافت تاریخی شهر تأکید کردند.

به‌گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، در این نشست که سه‌شنبه ۳۰ آبان برگزار شد، مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس ابراز امیدواری کرد با حاکم شدن نگاه میراثی و گردشگری در بین مدیران ارشد استان، بتوان شهر شیراز را از شهری برای شهروند تبدیل به شهری برای گردشگر کرد.

امیری با اشاره به دغدغه‌ها در خصوص موضوع بافت تاریخی و محور زندیه عنوان کرد: بافت تاریخی در سایر کشور‌های دنیا منبع درآمد و اقتصاد پایدار است و باید با الگو گرفتن از این طرح برای احیای بافت تاریخی شیراز و ایجاد فرصت و جاذبه جدید گردشگری بهره‌مند شد.

وی همچنین در خصوص عملیات‌های اجرایی در محدوده بافت از جمله طرح جامع حفاظت شهری و مستند‌نگاری ۱۲ هزار پلاک از بافت افزود: این عملیات برای اولین بار در کشور با حمایت وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت عمران و بهسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی و با همکاری گروه ایتالیایی و خریداری و مرمت ۲۷ خانه غیرثبتی به‌صورت پایلوت برای تغییر کاربری به تأسیسات گردشگری در حال انجام است.

امیری خاطرنشان کرد: با هم‌فکری و همکاری‌های مشترک، می‌توانیم بافت تاریخی را به‌عنوان یک مقصد پایدار در حوزه گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان مشکلات موجود در بافت تاریخی و تلاش برای حفظ و احیای آثار تاریخی این منطقه، از همکاری و مساعدت شهرداری با میراث‌فرهنگی در تبدیل این ظرفیت عظیم به جاذبه‌ای ارزشمند خبر داد.

وی افزود: از شعار‌های اصلی ما هوشمند‌سازی شهر شیراز و توسعه فرهنگی و اجتماعی در بافت فرهنگی و تاریخی است و برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهیم کرد.

شهردار شیراز گفت: در نظر داریم در بازه زمانی سه ساله، از این فرصت پیش‌آمده با جدیت تمام و تعامل همه‌جانبه با میراث‌فرهنگی، شورای شهر و دستگاه‌های ذیربط، اعتبار قابل ملاحظه را از محل شهرداری به‌منظور رفع مشکلات بافت تاریخی، سامان‌دهی محور زندیه و تلاش برای ثبت جهانی این مجموعه اختصاص دهیم تا گامی مهم در عرصه گردشگری شهر شیراز برداشته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار