در این کارگاه صاحب‌ نظران بین المللی 5کشور در مورد جنبه‌های فرهنگی آب و تأثیرات پنهانی بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مهدی جمالی نژاد شهرداریزد درکارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد ، وجود سازه ها و بافت های ارزشمند تاریخی را از مهمترین ویژگی های ثبت جهانی شهر تاریخی یزد برشمرد و گفت وجود سازه های آبی چون قنات ، آب انبار وپایاب ها ،شناسایی فرهنگ ناملموس آب در یزد را دوچندان کرده است .

 ‌طالبیان معاون‌میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم بر ضرورت شناخت میراث ناملموس در حوزه آب تاکید کرد.

طالبیان با اشاره به ثبت جهانی ۱۱ قنات کشور ، از جمله قنوات استان یزد در فهرست جهانی یونسکو وجود ۷ میلیون‌متر مکعب آب استحصالی از قنوات را هدیه ای ارزشمند از سوی نیاکان دانست و بر حفاظت از این دانش سرزمینی و دستاورد ارزشمند تاریخی تاکید کرد.

وی با اشاره به وجود قنات های کوهستانی و نیمه کوهستانی و قنات های پیچیده در مناطق کویری چون قنات ۸۳ کیلومتری زارچ گفت :وجود فناوری ، دانش ها و آئین های مربوط به قنات باعث ثبت این ۱۱ قنات کشور شد .

وی سیر تحول تاریخی قنات ،تنوع تکنولوژی و دانش فنی قنات و بحث مدیریت نگهداری و توزیع آب را از جمله ارزش ها و فرهنگ ناملموس قنات دانست که امروز بایداز آن پاسداری شود.

از اهداف دیگر برگزاری این کارگاه، پیگیری ردپای آب در اساطیر، باورها، هنر و ادبیات است که در مجموع میراث ناملموس آب را تشکیل می‌دهند.

در این کارگاه صاحب‌نظران بین المللی از کشورهای ایران، مصر، هلند، اسپانیا و ایتالیا در مورد جنبه‌های فرهنگی آب و تأثیرات پنهانی که آب می‌تواند بر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی داشته باشد به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

انتهای پیام/ ی

  تاکید بر  شناخت میراث ناملموس در حوزه آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار