رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان گفت:تا زمانی که سازمان های مردم نهاد نماینده مستقلی در ارزیابی کیفیت نداشته باشند ،شاهد برخی کم و کاستی ها در این بخش خواهیم بود.

چالش های پیش روی جایزه ملی کیفیت/ضرورت حضور سازمان های مردم نهاد در ارزیابی کیفیبه گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درویش مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان ملی استاندارد در برنامه گفتگوی 18:30 در خصوص نحوه ارزیابی شرکت ها برای اعطای جایزه ملی کیفیت تصریح کرد:این جایزه بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد تعیین شده و امسال سیزدهمین دور آن برگزار شد ؛ در 6 دوره اول مدل ارزیابی وارداتی بوده و از آن به بعد جایزه مطابق مدل ملی ارزیابی کیفیت  اعطا شده است.

وی ادامه داد:مرحله اول این مدل مرحله اهتمام است که شرکت هایی که این گواهی را دریافت می کنند حداقل های نظام کیفی را دارند؛ مرحله بعدی اشتهار است که از 1 تا 4 ستاره دارد و مبتنی بر اقدامات ارزنده در جهت بهبود کیفیت است.

درویش افزود:مرحله بعدی تندیس است که شامل 3 تندیس  برنزین، سیمین و زرین می شود.

این مقام مسئول در خصوص اینکه چرا در 13 دوره ارزیابی هیچ شرکتی موفق به کسب تندیس سیمین و زرین نشده است گفت:شرکت در این ارزیابی جنبه رقابت دارد و اجباری نیست ؛ واحد های تولیدی با حضور در این  عرصه رقابت ، تلاش خود را برای بهبود کیفیت بیشتر می کنند چنانچه شاهد بودیم بسیاری از شرکت ها از مرحله نخست اهتمام به مرحله اشتهار 4 ستاره ارتقا یافته اند و امیدواریم با همین روند به تندیس هم دست یابند.

درویش در مورد تندیس فروشی  توضیح داد: این امر ممکن است در جوایزی که تحت نظارت سازمان ملی استاندارد نیستند اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد:در حوزه ارزیابی کیفیت بحث جایزه مهم نیست بلکه حرکت به سمت بهبود کیفی محصولات مطرح است.

براساس این گزارش انصاری رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان در ادامه تصریح کرد:عدم دستیابی به تندیس یا به علت نبود توانایی واحد های تولیدی در بهبود کیفیت است یا سخت بودن مراحل ارزیابی. اما نکته مهم اینست که تا زمانی که سازمان های مردم نهاد نماینده مستقلی در ارزیابی کیفیت نداشته باشند ،شاهد برخی کم و کاستی ها در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر گفته می شود که 95 درصد تندیس های اعطایی واقعیت ندارند و به عبارتی تندیس فروشی می شود و شرکت ها برای تبلیغات خود اقدام به برگزاری همایش های مختلف و اعطای جوایز می کنند.

انتهای پیام/

حضور سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری ها برای ارزیابی کیفیت لازم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار